تاریخ انتشار: 17 مهر 1396
بازدید: 1187
دسته‌بندی: اخبار آماری
ارائه آمارهای فرهنگی توسط مدیر كل دفتر فرهنگی مركز آمار ایران

ارائه آمارهای فرهنگی توسط مدیر كل دفتر فرهنگی مركز آمار ایران

مدیر كل دفتر فرهنگی ، بازرگانی و خدمات مركز آمار ایران در سمینار طرح "آمارگیرى از فرهنگ رفتاری خانوار"كه با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی  اعضای خانوارهای كشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه كتاب و روزنامه، استفاده از رسانه ملی و ماهواره، موسیقی، شبكه های اجتماعی، ورزش، دخانیات ، تغذیه و مرتبط با ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال، در كشور  اجرا می شود ، به برخی از نتایج دوره قبلی این طرح كه در سال1394 اجرا شد،‌ اشاره نمود.

سید حسین پیمان با اشاره به نتایج این  طرح گفت:‌ در حوزه مطالعه، حدود 37 درصد از  افراد 18 سال به بالای شهری،‌ مطالعه روزنامه داشته اند. 68 درصد از افراد 18 سال به بالا مطالعه كتب غیر درسی داشته اند. همچنین 86 درصد از افرادی كه مطالعه  كتب غیر درسی  نداشته‌اند،‌ مدرك تحصیلی آن ها  دیپلم و  پایین‌تر، 44 درصد شاغل  و 31 درصد  خانه دار  بوده اند.60 درصد  از كل زنان و 46 درصد  از مردان 15 سال به بالا  مطالعه كتب  غیر درسی  داشته اند. 87 درصد از افراد دارای  مدرك فوق لیسانس و دكترا ، 78 درصد  دارای مدرك  لیسانس و 45 درصد  دارای  مدرك دیپلم  و پایین تر مطالعه كتب غیر درسی داشته اند.

55 در صد از روستائیان و 43 درصد از شهرنشینان  در این سال  مطالعه كتب غیر درسی  داشته‌اند.

65 درصد از حقوق بگیران  بخش عمومی،‌42 درصد  از حقوق بگیران  بخش خصوصی، 38 درصد از كاركن‌های مستقل و 40 درصد از كارفرمایان، مطالعه غیر درسی  داشته اند.

بیشترین موضوعات مطالعه شده در روزنامه‌ها به ترتیب: موضوعات سیاسی با 14 درصد، اقتصادی با 13 درصد،حوادث با 13 درصد، اجتماعی با 12 درصد، ورزشی  با 10 درصد،‌ بهداشت و سلامت با 8 درصد بوده است.

به طور كلی   افرادی كه از سن بالاتر برخوردار بوده‌اند، مطالعه  كتب غیر درسی  كمتری داشته اند. زنان  بیشتر از مردان  مطالعه كتب غیر درسی داشته‌اند.

حقوق بگیران  بخش عمومی بیشتر از حقوق بگیران بخش خصوصی و كار فرمایان و كاركن های مستقل به  مطالعه  كتب غیر درسی پرداخته اند.

بیشترین  كتب مورد علاقه  مردان  به ترتیب كتب سیاسی، تاریخی، ریاضی و بیشترین  كتب مورد علاقه زنان، كتب رمان  و داستان  و روانشناسی  و تربیتی بوده  است.

مردان  بیش از زنان  مطالعه روزنامه در هفته داشته‌اند. بیشترین علاقه موضوعی  مطالعه كنندگان روزنامه به ترتیب  سیاسی،‌ اقتصادی، حوادث و اجتماعی بوده است.

 ورزش:‌

46 درصد از افراد  پانزده ساله و بیشتر،‌ فعالیت ورزشی نداشته اند.از 54 درصد  افرادی كه ورزش می كنند، ‌ نرمش و پیاده‌روی 60 درصد،‌ فوتبال 28 درصد، شنا 15 درصد، والیبال 12 درصد،‌ كوهنوردی 12درصد، آمادگی جسمانی 9 درصد، پرورش  اندام 8 درصد و دوچرخه‌سواری 6 درصد بوده است.

سیگار:‌

13 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر حداقل یك بار تا كنون سیگار مصرف كرده اند كه 93 درصد آن‌ها مرد و 7 درصد آن‌ها زن بوده‌اند.

بیشترین مصرف روزانه و مستمر سیگار در ایران در سنین 45 تا 49 سال بوده است.

 افراد دارای تحصیلات پایین‌تر در ایران  نسبت به افراد دارای تحصیلات بالاتر، ‌بیشتر سیگار مصرف می‌كنند.

سینما،‌تأتر و كنسرت:

20.9 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری كشور به سینما رفته‌اند.

5.5 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری كشور  به تاتر رفته‌اند.

6.6درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری كشور به كنسرت رفته‌اند.

58 درصد ازاین افراد،‌ اولویت اولشان،‌ در دیدن فیلم اجتماعی، 20 درصد كمدی، 9 درصد آن‌ها  دفاع مقدس، 3 درصد آن‌ها  پلیسی و حادثه ای، 2 در صد آن‌ها كودك و نوجوان،‌ 2 درصد معنا گرا بوده است.

12 درصد از افراد دارای مدرك دیپلم و زیر دیپلم،‌34 درصد از افراد با مدرك لیسانس،‌حدود 38 درصد  فوق لیسانس و  دكترا به سینما رفته‌اند. از افرادی كه به سینما رفته اند،‌33 درصد شاغل،‌ 10 درصد بیكار،27 درصد  محصل،‌25 درصد خانه‌دار بوده اند.

افراد با درآمد متوسط بیش از از گروه‌های با در آمد پایین بالا،‌ به سینما رفته‌اند.

موسیقی سنتی شنوده بیشتری نسبت به موسیقی پاپ و محلی داشته است.

ازدواج:

38 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری زمان مناسب برای ازدواج پسران را دارا بودن شرایط مناسب مالی و 36.5 درصد بعد از اشتغال به كار و 13.3 درصد بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی دانسته‌اند.

افراد 18 ساله به بالای شهری معضلات ازدواج جوانان را به ترتیب مربوط به بیكاری با ‌74 درصد، نداشتن شغل دائم 54.4، مشكل تهیه مسكن،54.1 در صد، وضع نامناسب مالی ،33.5 درصد و پیدا نشدن فرد مناسب را 30.3 درصد ذكر كرده‌اند.

43 در صد از پاسخ دهندگان به سوال" نقش شما در زمان انتخاب همسر و ازدواج فرزندتان چگونه بوده است؟" اظهار كرده اند: در حد مشاوره بوده است. 53 درصد نقش مستقیم در انتخاب را اظهار نموده اند و 3 درصد اظهار كرده اند،‌ كه بعدا موافق و مطلع شده‌اند.

تغذیه:‌

16 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری كشور اصلا در هفته شیر مصرف نكرده اند

50درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری در هفته نوشابه مصرف می كنند.

47.4 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری، در ماه قبل از آمارگیری فست فود مصرف كرده اند.

42.3 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری در ماه از غذای بیرون از منزل استفاده كرده‌اند.

خرید:

65درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری اعلام كرده اند پوشاك  خود را با توجه به  تبلیغات محیطی،‌19.1 در‌صد به پیشنهاد دوستان و نزدیكان و 13.3 درصد  طبق مد انتخاب كرده‌اند.

اولویت خرید 35.1 درصداز افراد 18 ساله به بالای شهری، ‌تولید داخلی،‌11.1 درصد تولید خارجی و 53.8  درسئ نوع  داخلی و خارجی در خرید آن‌ها تاثیری نداشته است.

12.3 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری اظهار كرده اند كه كالای لوكس خریده اند.

 رسانه ملی:
96 درصد از افراد 38 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری كشور در روز به تماشای رسانه ملی  پرداخته اند.

حدود 16 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری كشور به رادیو گوش داده‌اند.

خوشبو كننده‌ها :‌

66 در صد از  دارندگان مدرك دیپلم و زیر دیپلم،‌82 درصد لیسانس ،‌84 درصد فوق لیسانس و دكترا و 82 درصد دارای تحصیلات حوزوی از خوشبو كننده و عطر در منزل استفاده كرده‌اند.

81 درصد از شاغلین،90 درصد از بیكاران93 درصد از محصل‌ها و 75 درصد از خانه‌دارها از خوشبو كننده و عطر برای رفتن به خیابان استفاده كرده اند.

 گفتنی است دومین دوره از طرح مذكور از 22 مهرماه تا 22 آبان‌ماه سال جاری  به مدت 30 روز به صورت نمونه‌گیری از 40 هزار نمونه و قابل تعمیم كردن در  پانزده استان ، از افراد 15 سال به بالای منتخب اجرا می‌شود.  این طرح در سراسر كشور توسط مركز آمار ایران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها  اجرا می شود. طرح آمارگیرى از فرهنگ رفتاری خانوار با 20 موضوع  هدف گیری شده  تا بتواند  یك سال در میان با ده موضوع  متغیر و 3 موضوع ثابت  آمارگیری شود.

 سمینار آموزشی طرح مزبور از 15 مهر ماه به مدت 2 روز  توسط مركز آمار ایران برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها برگزار گردید.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.