تاریخ انتشار: 16 مهر 1396
بازدید: 774
دسته‌بندی: اخبار آماری
اجرای  دومین  دوره از طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در پاییز سال جاری

اجرای دومین دوره از طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در پاییز سال جاری

"طرح آمارگیرى از فرهنگ رفتاری خانوار"، با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت ها و رفتارهای اعضای خانوارهای كشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه كتاب و روزنامه، استفاده از رسانه ملی و ماهواره، موسیقی، شبكه های اجتماعی، ورزش، دخانیات ، تغذیه و مرتبط با ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال، از 22 مهرماه تا 22 آبان‌ماه به مدت 30 روز به صورت نمونه گیری از 40 هزار نمونه و قابل تعمیم كردن در  پانزده استان ، از افراد 15 سال به بالای منتخب اجرا می شود.  این طرح در سراسر كشور توسط مركز آمار ایران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها  اجرا می شود. طرح آمارگیرى از فرهنگ رفتاری خانوار با 20 موضوع  هدف گیری شده  تا بتواند  یك سال در میان با ده موضوع  متغیر و 3 موضوع ثابت  آمارگیری شود.

 سمینار آموزشی طرح مزبور از 15 مهر ماه به مدت 2 روز  توسط مركز آمار ایران برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها برگزار می‌گردد.

مدیر كل دفتر ، بازرگانی و خدمات مركز آمار ایران در افتتاحیه  سمینار آموزشی این طرح،  با اشاره به 3 ویژگی مهم دقت، سرعت و صحت  درطرح های  آماری، گفت:‌ بدیهی است  هر طرحی كه توسط مركز آمار ایران اجرا می شود،‌ اگر هدایت اجرایی همكاران استانی نباشد،‌ به نتیجه نخواهد رسید  چرا كه ویژگی صحت در كنترل  مراكز  آماری نیست و  بستگی  زیادی  به  همكاران استانی  دارد.

سید حسین پیمان  با تاكید بر اهمیت  بررسی ویژگی های فرهنگی جامعه برای  رشد و پیشرفت اقتصادی در كشور،‌گفت:‌  هر پیشرفتی در زمین  فرهنگ اقتصادی اجتماعی خود ایجاد می شود و ثمر می دهد. وی افزود:‌ تنظیم و برنامه‌ریزی فرهنگ رفتاری مناسب  با پیشرفت و راهبرد مورد قبول، از الزام های تحقق اهداف و پیشرفت اقتصادی است  و از این  منظر فرهنگ و اقتصاد، در هم تنیده بوده  و پیشرفت اقتصادی  در زمین فرهنگ  محصول خواهد داد و چگونگی قدرت فرهنگی  ما را به قدرت  اقتصادی نایل خواهد كرد. 

وی اقتصاد مقاومتی را، اساس و راهبرد اساسی پیشرفت اقتصادی با توجه به شرایط  اقتصادی سیاسی  و سوق‌الجیشی كشور  ذكر كرد و افزود:‌ اقتصاد مقاومتی دارای چند ویژگی  بنیادی و محوری از جمله خود اتكایی، پایداری و انعطاف پذیری است .خود اتكایی  كه به معنی  اتكا بر توانایی و قابلیت های داخلی و ساز و كار استقلال  خود  كشور است، ‌ما را ملزم  به تنظیم الگوی مصرف،‌ پس انداز،‌ ارتقای  كار آیی نیروی انسانی  كشور، مدیریت كار آفرینی،‌ نو آوری،  تحقیق و توسعه ؛ بهروری ، ارتقاء كیفیت  تولیدات داخلی  و تنظیم برنامه‌های  واگذاری  اقتصاد  به مردم می كند. پیمان تاكید كرد: همه  این برنامه ها در اصل هویت  فرهنگ رفتاری دارد. وی  در ادامه گفت:

 انعطاف پذیری ما را  ملزم به تنظیم  برنامه‌هایی برای  باور و عزم ملی، ایجاد اعتماد عمومی، مشاركت  عمومی، فرهنگ تلاش، پشتكار، جسارت ، سماجت علمی،‌روحیه  جهادی، خلاقیت، نوآوری  و كارآفرینی می‌كند.

مقابله با تكانه‌ها و بحران ها نیازمند ظرفیت سازی آماری  و نظام  تصمیم سازی موثر است

 مدیر كل دفتر فرهنگی  در ادامه سخنان خود تصریح كرد: ما یاید برای مقابله با  تكانه‌ها و بحران‌ها  آینده نگاری و برنامه ظرفیت سازی آماری داشته باشیم  تا  نظام  تصمیم سازی جامعه و موثر  كشور را شكل   دهیم؛ این نظام تصمیم سازی باید قادر باشد هر لحظه كه اقتضا  كند،‌ به نظام تصمیم گیری  علامت بدهد. وی تاكید كرد:  اهداف اقتصاد مقاومتی  بدون فرهنگ عمومی  بهروری ، بدون اعتماد به‌نفس و خود باوری عمومی ، افزایش  كار آیی اجتماعی،‌ انضباط  پذیری،‌روحیه جست و جوگری، قانون گرایی، هنر تسریع كننده پیشرفت، امید به آینده ، باورمندی عمومی به اهداف اقتصاد مقاومتی و نبود  فرد گرایی، خرافه جویی، رانت  جویی و  امتیاز طلبی، سرعت  و ماهیت پایدار  نخواهد داشت. وی افزود:‌ ارایه شاخص های  آماری این ویژگی ها، خود  فرهنگ زا است  چرا كه   ابتدا این شاخص ها  اجماع و فهم مشترك  ایجاد  می كند و  بعد از آن، عزم مشترك  برای زدودن  كاستی‌ها  یا ارتقاء  قوت را فراهم می كند و رفتار مناسب پیشرفت اقتصادی  را تسریع می كند. لذا اقتصاد مقاومتی  ابتدا باید شاخص های  علامت ده فرهنگ اقتصادی را مشخص كند. وی افزود: اقتصاد  مقاومتی به فرهنگ پس انداز،  فرهنگ گردشگری،‌ فرهنگ مصرفی،  فرهنگ سرمایه گذاری،  فرهنگ تغذیه سالم، فرهنگ سلامت،‌ استحكام خانواده،  مشاركت جمعی و اعتماد عمومی  نیازمند است .

سید حسین پیمان  در ادامه سخنان خود با تاكید بر اهمیت طرح های  آماری فرهنگی ، گقت:  نظام آماری در كشور  به طور غالب  با رویكرد حسابداری  و حساب های اقتصادی  و با هویت بنگاهی بوده است و به موضوع طرح های آمار فرهنگی نیز پرداخته است اما از فرهنگ  رفتاری موثر  در كار‌آیی  اقتصادی غفلت شده است.  وی همچنین از در آمد انتظاری و فعالیت‌های اقتصادی خانوار، به عنوان دو شاخص  فرهنگی- اقتصادی مهم  نام برد كه امسال برای اولین بار  از خانوار ها پرسش می‌شود.   

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.