تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396
بازدید: 484
دسته‌بندی:
برنامه کنونی مرکز آمار در راستای ایجاد و استقرار نظام آماری مدرن مبتنی بر تبادل داده و اطلاعات در سطح ریزداده می باشد

برنامه کنونی مرکز آمار در راستای ایجاد و استقرار نظام آماری مدرن مبتنی بر تبادل داده و اطلاعات در سطح ریزداده می باشد

امید علی پارسا رییس مرکز آمار در نشست سالانه روسای سازمان برنامه و بودجه استان ها که در مرکز آمار برگزار شد با تاکید بر عزم و تصمیم قاطع مرکز مبنی بر ایجاد نظام آماری پیشرفته بر اساس کدهای منحصر به فرد افراد مکان ها ،کسب و کارها ،فعالیت ها و املاک و مستغلات و همچنین یکپارچه سازی و ساماندهی در ارایه، تولید و انتشار آمارهای مختلف در حوزه های اجتماعی و اقتصادی را از برنامه های در دست اقدام مرکز آمار در سالجاری بر شمرد و اظهار داشت : در شورای عالی آمار مرکز آمار ملزم به تهیه و تدوین کلیات برنامه ملی آمار با همکاری سایر دستگاه های اجرایی کشور در راستای گذار از آمارگیری های سنتی به سمت تولید آمارهای ثبتی مبنا مدرن شده است که هدف آن کاهش چشمگیر هزینه های تولید و بار پاسخگویی و در نهایت تهیه و تولید آمارهای با کیفیت برای برنامه ریزان ، سیاست گذاران و محققان کشور می باشد. وی گذر از آمارگیری های سنتی به سمت آمارگیری های ثبتی مبنا و مدرن همگام با سایر کشورهای پیشرفته دنیا را به عنوان نقطه عطفی در نظام آماری کشور بر شمرد و گفت : پیش نویس نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار در شورای عالی آمار تهیه و ارایه شده است تا با بازنگری در قوانین و ایجاد مقررات متناسب با الزامات نظام آماری مدرن از تشتت و مناقشات آماری موجود در کشور کاسته شود. پارسا با اشاره به توسعه شبکه ملی آمار و پایگاه اطلاعات آماری در کشور برای ارایه آمارهای رسمی کشور با محوریت مرکز آمار افزود: تقریبا در تمامی کشورهای جهان ارایه آمار های کلان اقتصادی توسط سازمان آماری آن کشورها انجام می پذیرد و تنها در تعداد انگشت شماری از کشورها مرجع دیگری مسئولیت اعلام و انتشار آمارهای کلان اقتصادی را بر عهده دارند این در حالی است که رویکرد مسلط و غالب بر تهیه، تولید و انتشار تمامی آمارهای رسمی توسط سازمان آماری می باشد. وی با بیان اینکه مرکز آمار ،آمار و اعداد سفارشی تولید نمی کند و با توجه به فضای حرفه ای موجود در این مرکز به هیچ وجه دستکاری در آمارها امکان پذیر نمی باشد گفت: از سال 1344 که مرکز آمار پا به عرصه حیات گذاشت شاخص های اقتصادی را تهیه و استخراج کرده است ولی در طول این چند سال هم از حیث فنی،علمی و اجرایی و هم از حیث امکانات و تجهزات به سطحی رسیده ایم که جایگاه فعلی خود را به عنوان یگانه مرجع تولید آمار در کشور را حفظ و تداوم بخشیم. پارسا با تاکید بر حل شدن موضوع تشتت آماری در سایر کشورهای دنیا افزود: موضوع برنامه ریزی با ادراک و احساس عمومی نسبت به آمارهای منتشره تفاوت فاحشی دارد به عنوان نمونه در سه موضوع تورم،اشتغال و بیکاری و رشد اقتصادی پس از پردازش و استخراج داده ها اطلاعات جمع بندی می شود و سرجمع اطلاعات دریافتی از استان ها نظیر طرح هزینه و درآمد و اشتغال و بیکاری اعلام می شود و هیچ قلم آماری را از اینگونه طرح ها نمی توان حذف کرد و تنها با تکیه بر علم آمار امکان کنار گذاردن اطلاعات دارای خطا را خواهیم داشت. وی با اشاره به تفاوت نظام آمارهای ثبتی آیتم مبنا با نظام آمارهای ثبتی مبتنی بر میکرودیتاها (ریز داده ها)،فرایند ثبت ، ضبط و تولید آمارها بر اساس کدهای منحصر به فرد در بستر ساختار دولت الکترونیک از طریق "جریان یک طرفه اطلاعات"(one way traffic) را از الزامات حرکت به سمت نظام آماری مدرن دانست و افزود: پس از ورود اطلاعات و داده ها از دستگاه ها وسازمان های اجرایی کشور به دیتا سنتر مرکز این اعداد در مرکز به منظور عدم امکان شناسایی فردی مجددا کدبندی و طبقه بندی می شود و پس از ثبت اداری این آمار ، فرایند پردازش و ویرایش آماری بر اساس کدهای منحصر به فرد صورت می گیرد تا در نهایت شاخص های آماری مورد نظر تهیه و قابل بهره برداری باشد. پارسا در خاتمه شرط لازم برای ارایه و تولید آمارهای با کیفیت در کشور را اتکا به اصول بنیادی آمارهای رسمی و همکاری و همیاری همه دستگاه های کشور دانست و خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرو در علم آمار فرایند تبدیل نظام جمع آوری آمار به روش سنتی به نظام آماری مدرن به مدت دو دهه به طول انجامیده است که امیدواریم با تهیه و تدوین قوانین و دستور العمل های اجرایی و اداری الزام آور، شرایط تحقق ایجاد و پیاده سازی این سیستم آماری در کشور ظرف 2 برنامه 5 ساله آینده فراهم گردد تا با کلید خوردن این کار از اواخر آذرماه سالجاری ابزار لازم برای کنترل و هدایت این جریان در اختیار مرکز آمار قرار بگیرد. گفتنی است در این نشست روسای برنامه و بودجه استان ها به طرح سوالات و پیشنهادات خود در خصوص موضوعاتی نظیر نحوه تامین نیازهای آماری استان ها، تسریع در ارایه و انتشار آن ها، استفاده از ظرفیت های دستگاه های اجرایی در تولید آمار، انتشار نتایج تفصیلی سرشماری 95 ،تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری،پرهیز از چندگانگی آماری،استفاده از خروجی های آمار در برنامه ریزی های ملی و استانی ، تولید آمارهای با کیفیت و همچنین تهیه شاخص های کلیدی بر اساس داده های خام پرداختند.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.