تاریخ انتشار: 16 مرداد 1396
بازدید: 943
دسته‌بندی: اخبار آماری
بنی هاشمی در دوره آموزشی جمعیت و مهاجرت: مهاجرت علی رغم تاثیرات منفی در مبدا یا مقصد می‌تواند آثار مثبتی  داشته باشد

بنی هاشمی در دوره آموزشی جمعیت و مهاجرت: مهاجرت علی رغم تاثیرات منفی در مبدا یا مقصد می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد

فریبا  سادات بنی هاشمی  با تاكید بر نقش مهم مهاجرت در شكل دهی تمدن ها و جوامع  گفت: شكل‌گیری جوامع با مهاجرت توام شده و تغییرات مهم در جوامع را موجب شده است كه از آن جمله می‌توان به مهاجرت پیامبر اكرم از مكه به  مدینه اشاره كرد كه موجب شكل گیری حكومت اسلامی شد و یا مهاجرت اروپاییان به آمریكا كه باعث تشكیل  كشوری جدید گردید.

وی با ذكر این نكته كه مهاجرت  می‌تواند نرخ باروری، جمعیت و نیروی كار  كشور مبدا را كاهش دهد و یا موجب برخی  آثار منفی در كشور مقصد ازجمله تخریب محیط زیست گردد،‌ افزود:‌ مهاجرت  از جنبه خوب و بد می تواند مورد بررسی  قرارگیرد، مثلا مهاجرت افغانستانی ها به كشورهای دیگر از جمله ایران  و یا مهاجرت مردم سوریه به اروپا  به علت جنگ بوده  است. ‌اما مهاجرت علی رغم تاثیرات  منفی  در مبدا یا مقصد می‌تواند آثار مثبتی نیز داشته باشد كه به عنوان مثال مهاجرت سوری ها به آلمان، نرخ رشد جمعیت منفی آلمان را مثبت كرد و یا مهاجرت افغانستانی ها به كشور های دیگر موجب افزایش سواد مهاجران شد كه پس از برگشتن توانستند كشور خود را مدیریت كنند.

وی در ادامه  بر ضرورت همكاری های كشور های مسلمان  و اشتراك تجارب خود با یكدیگر برای بررسی آثار مهاجرت در این كشور‌ها، با توجه به افزایش تعداد مهاجران مسلمان در سال های اخیر، تاكید كرد.

گفتنی است  دوره آموزشی " آمار های جمعیت و مهاجرت" با همكاری  مركز آموزش ها  و پژوهش‌های  آماری، اقتصادی  و اجتماعی برای كشور های اسلامی (سسریك) در ایران برگزار  می شود . مدرس این دوره آموزشی خانم "دیاه  ای كاواتی"، از مدیران اداره آمار اندونزی است و با حضور كار شناسانی از دفتر جمعیت، نیروی كار وسرشماری مركز آمار ایران،  دفتر روابط بین الملل این مركز  و  پژوهشكده آمار  از 16 مرداد ماه به مدت 3 روز برگزار می‌شود.  . در این دوره آموزشی جوانب مختلف پدیده مهاجرت از قبیل توصیه‌های سازمان ملل متحد در زمینة گردآوری آمارهای مهاجرت، اقسام مهاجرت و مهاجرت بین‌المللی، خلاها و نقاط ضعف در زمینه آمارهای مهاجرت، وضعیت آمارهای مهاجرت در كشورهای مختلف و منابع و داده‌های ثبتی و غیر ثبتی آمارهای مهاجرت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.  

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.