تاریخ انتشار: 22 خرداد 1396
بازدید: 1680
دسته‌بندی: اخبار آماری
تصویب نظام تهیه و تدوین سومین برنامه ملی ایران  در شورای عالی آمار

تصویب نظام تهیه و تدوین سومین برنامه ملی ایران در شورای عالی آمار

 پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی آمار، با حضور آقای دكتر محمد باقر  نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور و رئیس  شورای عالی آمار، آقای دكتر پارسا رئیس مركز آمار ایران و دبیر این شورا و اعضای آن از دستگاه‌های اجرایی و  روسای كمیته  آمار بخشی دستگاه های اجرایی برگزار شد. در این جلسه  كه روز دوشنبه 22 خرداد ماه برگزار شد،  نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار 1400-1396 و   نوین‌سازی نظام آماری با رویكرد ثبتی مبنا و همچنین  تشكیل كمیته آمارهای بخش خصوصی  به تصویب شورای عالی آمار رسید.  

 درآغاز  این جلسه كلیات و پیش نویس برنامه ملی آمار  توسط رئیس مركز آمار ایران  ارائه گردید. امید علی پارسا  با بیان این كه نظام آماری كشور  علیرغم  استفاده  از روش های سرشماری اینترنتی  كماكان در زمره كشور هایی است كه  نظام آماری آن سنتی به شمار می رود،‌گفت:‌ نظام فعلی  و مدرن در دنیا، نظام آماری  ثبتی مبنا است. وی افزود: همانگونه كه قرن 19 ،‌قرن سرشماری هاو ‌قرن بیستم قرن نمونه‌گیری و روش‌های تركیبی  و استخراج اطلاعات ازطریق دستگاه‌هایی  مانند ICR است ، قرن 21 هم قرن آمارگیری های ثبتی مبنا و پردازش بانك های داده و همچنین خذف آمارگیر  و پرسشگر  و استفاده از ریز داده های اداری است. وی  با اشاره به برخی از خلاء های نظام آمارگیری ثبتی از جمله بالا بودن بار پاسخگویی و عدم استفاده بهینه از منابع داده‌ای موجود،‌ ویژگی‌های مثبت نظام آماری مدرن و ثبتی محور را ذكر كرد. دبیر شورای عالی آمار، در ادامه دستاورد‌های نظام آماری مدرن را، ‌استقرار نظام جامع ثبت های آماری، طراحی و استقرار فرایند های مدرن تولید و انتشار آمار های رسمی و اجرای سرشماری به صورت كاملاً ثبتی مبنا ذكر نمود. وی وجود سیستم SRS  یا ( statistical registers system )  را ضامن تولید آمار های ثبتی مبنا در نظام آماری مدرن ذكر كرد. دكتر پارسا در ادامه با مرری بر فعالیت های انجام شده در ایران برای گذار از تظام سنتی به نظام آماری مدرن،ا نجام مطالعات برنامه گذار از آمارگیری سنتی به مدرن با رویكرد ثبتی مبنا  و همچنین انجام برخی از طرح ها مركز آمار از جمله قیمت مسكن و اجاره بها به صورت ثبتی مبنا و خذف سرشماری كارگاهی با رویكرد ثبتی مبنا كردن آن را از جمله این  فعالیت های ذكر كرد.

در ادامه جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور، تصویب نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار 1400-1396 را  در راستای ماموریت بند ب  ماده 10  قانون احكام  دائمی برنامه های توسعه كشور ذكر نمود. وی افزود:‌ در این بند حكمی صراحت دارد كه باید برنامه ملی آمار برای دوره 5 ساله( 1400-1396)  به تصویب شورای عالی آمار  برسد.یعنی همزمان  با برنامه ششم ، برنامه دیگری با عنوان برنامه ملی آمار در كشور تهیه گردد. دكتر نوبخت افزود: این برنامه در مجلس تصویب نمی‌شود بلكه در شورای عالی آمارتصویب می‌گردد. وی در ادامه با اشاره به این كه هر برنامه یك نقشه راه  از  وضع موجود به سمت وضع مطلوب است،‌ افزود: ‌وضع موجود باید به خوبی توصیف شود تا مشخص شود با چه راهبرد هایی می‌توان به وضع مطلوب رسید و در حال  حاضر وضع موجود ما در این برنامه،‌نظام آمارگیری سنتی است و وضع مطلوب  این است كه بتوانیم از رخداد‌های مختلف كه در دستگاه‌های اجرایی مختلف ثبت شده و غیر قابل انكار است،‌ استفاده نماییم، اما باید چالش های نظام مطلوب هم مورد بررسی قرار گیرد، راهبردهای گذار نیز مشخص شده  و در نهایت در شورای عالی آمار  به تصویب برسد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.