تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1396
بازدید: 2111
دسته‌بندی: اخبار آماری
رشد مثبت جمعیت ساكن در شهرهای فارس

رشد مثبت جمعیت ساكن در شهرهای فارس

تغییرات جمعیتی یكی از مهمترین شاخص‌ها برای تدوین برنامه‌ در جوامع مختلف محسوب می‌شود؛ به همین دلیل كشورها در دوره‌های مشخصی اقدام به سرشماری كرده و متناسب با آمارهای جمعیتی و سایر فاكتورهای موجود در این آمارها، نسبت به تهیه و تدوین و اجرای برنامه‌ها اقدام می‌كنند.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، آخرین سرشماری در ایران پائیز سال 95 اجرایی شد و اگرچه هنوز آمارهای رسمی این سرشماری به تفكیك شاخص‌های مختلف آماری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر نشده، آمارهای اولیه نشان‌دهنده رشد مثبت جمعیت در شهرها و رشد منفی جمعیت روستاها است.

تفسیر و تحلیل آمار و شاخص‌های آماری، قطعا یك ضرورت برای برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت محسوب می‌شود و به همین دلیل، نرخ رشد جمعیتی به‌عنوان یكی از فاكتورها همواره مد نظر قرار داشته است.

معاون برنامه و بودجه استان فارس در گفت و گو با ایسنا، ضمن تاكید براینكه هنوز آمارهای رسمی از سوی سازمان مركزی اعلام نشده است، گفت: براساس آخرین اطلاعات آماری ارائه شده، جمعیت استان فارس در سال 95 به 4 میلیون و 851 هزار و 274 نفر رسیده است حال آنكه برمبنای سرشماری سال 90 این عدد 4 میلیون و 596 هزار و 658 نفر بوده است.

سنگی خاطرنشان كرد: تعداد جمعیت ساكن در نقاط شهری استان فارس 3 میلیون و 401 هزار و 675 نفر و تعداد خانوارها 1 میلیون و 22 هزار و 402 نفر ذكر شده، حال آنكه تعداد جمعیت در سرشماری سال 90 بالغ بر 3 میلیون و 106 هزار و 732 نفر و تعداد خانوارها 858 هزار و 944 خانوار بوده است.

وی همچنین گفت: براساس همین اطلاعات، تعداد جمعیت ساكن در نقاط روستایی، 1 میلیون و 432 هزار و 355 نفر اعلام شده حال آنكه در سال 90 این تعداد 1 میلیون و 475 هزار و 350 نفر بوده است؛ در تعداد خانوار هم آمار سال 95 بر حضور 415 هزار و 85 خانوار و آمار سال 90 بر وجود 388 هزار و 680 خانوار روستایی دلالت دارد.

معاون برنامه و بودجه استان فارس با بیان اینكه یكی از شاخص‌های مهم آماری، نرخ رشد جمعیتی است، گفت: براساس اطلاعات اولیه ارائه شده، نرخ رشد جمعیت در كل كشور 1.24 درصد و در استان فارس 1.08 درصد است.

سنگی با بیان اینكه نرخ رشد جمعیت ساكن در نقاط شهری كشور 1.97 و استان فارس 1.83 عنوان شده است، گفت: در حالیكه نرخ رشد جمعیت در نقاط شهری سراسر كشور مثبت است، این نرخ در مورد شاخص ساكن در نقاط روستایی منفی است.

او گفت: براساس آمارها، نرخ رشد جمعیت ساكن در نقاط روستایی كشور منفی 0.68 و برای فارس منفی 0.59 بوده و البته در بحث تعداد خانوار، نرخ رشد در نقاط روستایی هنوز مثبت است.

سنگی یكی از شاخص‌های آماری قابل توجه در فارس را بالا بودن نرخ رشد جمعیت غیرساكن در مقایسه با میانگین كشوری دانست و با یادآوری اینكه بخش قابل توجهی از جمعیت عشایری ایران در فارس حضور دارند، گفت: نرخ رشد جمعیت غیرساكن در میانگین كشوری منفی 2.79 و برای فارس مثبت 3.42 برآورد شده است.

او با اشاره به عدد 10.02 درصدی نرخ رشد خانوار در جمعیت غیرساكن استان فارس گفت، گفت: توزیع جمعیت غیر ساكن استان فارس تقریبا در اكثر شهرستان‌ها دیده می‌شود اگرچه نرخ رشد در بعضی از شهرستان‌ها برای جمعیت غیرساكن هم منفی است.

سنگی گفت: با تحلیل آمارها منفی شدن نرخ رشد جمعیت در شاخص‌های جمعیت ساكن در نقاط روستایی و جمعیت غیرساكن، تداوم روند مهاجرت به نقاط شهری طی 5 سال حدفاصل دو سرشماری مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، تحلیل‌گران آماری و صاحب‌نظران معتقد هستند كه وقوع خشكسالی و تداوم آن در استان فارس به دلیل آنكه حدود یك سوم افراد شاغل در این استان به كشاورزی و شغل‌های مرتبط با این بخش اشتغال دارند، تاثیرات بیشتری نسبت به سایر نقاط كشور كه شاید با این پدیده مواجه باشند، داشته است.

مسئولان استان فارس نیز یكی از مهمترین دغدغه‌ها را تداوم روند مهاجرت روستائیان به شهرها، به دلیل كاهش امكان انجام فعالیت‌های كشاورزی، اعلام كرده‌اند؛ روند فزاینده حاشیه نشینی در شهرهای مختلف خصوصا چند شهر بزرگ استان فارس به‌ویژه شیراز، آسیب‌ها و مشكلات فراوانی را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی به‌دنبال داشته و دارد.

به گزارش ایسنا و براساس آمارها نرخ رشد جمعیت و خانوار در شهرستان و به‌ویژه كلانشهر شیراز، در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ كشور، قابل توجه بوده و نیازمند نگاهی دقیق است.

معاون برنامه و بودجه فارس گفت: براساس آمارها، جمعیت شیراز طی سال‌های 90 تا 95، از یك میلیون و 700 هزار و 687 نفر به یك میلیون و 869 هزار و یك نفر افزایش یافته است.

سنگی با بیان اینكه روند رشد جمعیت در 5 سال بین دو سرشماری در كلان‌شهر شیراز نیز زیاد بوده است، گفت: شیراز در سال 90 حدود یك میلیون و 461 هزار نفر جمعیت داشت؛ براساس سرشماری سال 95 این آمار به 1 میلیون و 567 هزار و 572 نفر افزایش یافته است.

معاون برنامه و بودجه فارس همچنین یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در شهرستان شیراز، 1.9 و در كلانشهر شیراز 1.4 درصد است.

بررسی نرخ رشد جمعیت ساكن شیراز در مقایسه با میانگین 1.97 درصدی این شاخص در كشور، پائین‌تر است؛ همانگونه كه عدد جمعیت ساكن در نقاط روستایی و نرخ رشد این جمعیت نیز عددها در عین منفی بودن، از میانگین كشوری نرخ كمتری را نشان می‌دهد.( به نقل از  خبرگزاری ایسنا)


انتهای پیام

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.