تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1396
بازدید: 1417
دسته‌بندی: اخبار آماری
شعار مرکز آمار؛ عملکرد علمی، صادقانه، بی طرفانه و صیانت از داده های استراتژیک کشور است

شعار مرکز آمار؛ عملکرد علمی، صادقانه، بی طرفانه و صیانت از داده های استراتژیک کشور است

 

نشست خبری رئیس مركز آمار ایران با موضوع روشنگری در زمینه آمار های  اقتصادی مركز آمار ایران  روز سه شنبه 12  اردیبهشت ماه  برگزار شد. در این نشست كه با حضور خبرنگاران رسانه ملی و جمعی از خبرگزاری ها و روزنامه‌ها برگزار شده بود، امید علی  پارسا به تشریح  ویژگی‌های  فنی و همچنین ارائه  آمارهای اقتصادی  كشور از جمله  اشتغال، بیكاری و نرخ تورم پرداخت.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: امیدواریم بستر گذار از نظام آماری موجود به نظام آماری ثبتی مبنا، فراهم شود؛ این در حالی است که البته اطلاعات فردی مردم ۱۰۰ درصد محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار هیچ مرجعی قرار نمی‌گیرد.

امیدعلی پارسا افزود: اهمیت به دقت و صحت آمار و نیز جلوگیری از ارایه آمار غلط از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک خط مشی نهایی برای مرکز آمار ایران در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه ایشان به اختلافات آماری نیز اشاره داشته اند و تحت عنوان بلای بزرگ از آن یاد شده است.

وی افزود: شعار مرکز آمار؛ عملکرد علمی، صادقانه، بی طرفانه و صیانت از آمارهای ملی به عنوان داده های استراتژیک کشور است.

وی در خصوص دستکاری در آمار تصریح کرد: دستکاری در آمار که در معرض قضاوت مردم قرار دارد، گناه کبیره است، ضمن اینکه ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در شورای عالی آمار در خصوص ارایه آمار از سوی دستگاههایی همچون مرکز آمار و بانک مرکزی، کار را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

پارسا خاطرنشان کرد: شائبه دستکاری آماری در هیچ سطحی مجاز نیست و هر کس این کار را صورت دهد، جرم تلقی می شود.

وی گفت: نباید فکر کرد که آماری با دستور از بالا ساخته می شود، بلکه ۶۰ هزار پرسشنامه با فرآیند دقیق چک و کنترل می شود و امکان ندارد که در مرکز امار ایران، فردی در فرآیند پرسشنامه ها دخل و تصرف داشته باشد، باید به صراحت گفت که حتی در سطح رئیس مرکز آمار ایران هم هیچگاه جرات این را نداشته و ندارد از زیرمجموعه آن، چنین کاری را بخواهد؛ چرا که در اینصورت آن روز او باید مرکز آمار را ترک کند.

پارسا افزود: وقتی نرخ تورم پایین بیاید، به معنای این نیست که قیمت ها پایین آمده است، بلکه یعنی سرعت افزایش قیمتها نسبت به سابق کم شده است و هیچ کس هم ادعایی خارج از این ندارد.

وی افزود: در برابر سوء تفسیرها و برداشت‌های اشتباه رسانه‌ای، اگر سکوت مرکز آمار ایران به معنای تائید این آمار نبود، حتما سکوت می کردیم؛ اما برداشت‌ها به گونه‌ای بود که به شدت نیازمند روشنگری و تنویر افکار عمومی داشته است.

متوسط  سالانه افزایش تعداد شاغلان در دهه گذشته

پارسا در بخش دیگری از این نشست خبری گفت:جمعیت شاغل ما از ۲۰ میلیون و 18 هزار نفر سال در ۸۳  به ۲۰ میلیون و 500 هزار نفر در سال ۸۷  و در نهایت سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و 628 هزار نفر، در سال ۹۵ نیز ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: متوسط  سالانه افزایش تعداد شاغلان در طول دولت نهم حدود 120 هزار نفر و در دولت دهم حدود 32 هزار نفر و در مجموع، میانگین دولتهای نهم و دهم حدود 76 هزار نفر بوده است. متوسط  سالانه افزایش تعداد شاغلان در طول دولت یازدهم ۴۸۹ هزار و ۹۵۷ نفر در سال است که هر چند در مقایسه با دوره‌های قبل توفیق بیشتری است، اما در مقایسه با نیاز کشور، عدد بالایی نیست.

وی افزود: البته این تعداد تکافوی حل نیاز اشتغال کشور را نکرده است و این ۴۸۹ هزار نفر سالانه را ضرب در ۴ سال دولت ضرب می کنید، حدودا ۲ میلیون به تعداد شاغلان افزوده شده است که در طول عمر دولت است، ولی متوسط سالانه همان ۴۸۹ هزار نفر است. اینکه این عدد کم یا زیاد، بد یا خوب است، مرکز آمار ایران کاری ندارد، ولی در این رابطه دو تشکیک مطرح شده است که مرکز آمار ایران عدد را دستکاری کرده است، در حالیکه مرکز آمار ایران هیچ دستکاری در آمار ندارد و نمی تواند داشته باشد.

وی در ادامه نشست تصریح كرد: آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران مبنای علمی دارد و هیچ دخل و تصرفی در آنها نیست. آمارهای مرکز آمار ایران آنچنان متقن هستند که فردا اگر من در این مرکز نباشم با اطمینان از این آمارها دفاع می کنم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به نرخ تورم گفت: برخی می گویند چرا قیمت ها با کاهش تورم پایین نیامده در صورتی که شتاب افزایش قیمت ها کند شده است.

پارسا افزود:‌ ارقامی که در آمار ارایه می شود باید با هم دیده شود و نمی توان یک شاخص را فقط در نظر گرفت و به فصل های متفاوت و دوره های زمانی بی توجه بود.

 

وی تاکید کرد: نباید با تشکیک در آمارها سرمایه اجتماعی مردم را خدشه دار کنیم اگر مردم بی اعتماد شوند همه برنامه های توسعه بی معنا می شود و دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

پارسا به مقوله اشتغال اشاره کرد و گفت: از سال ١٩٨٢ دنیا خواست که همه کشورها تمام کارهایی را که منجر به تولید می شود ، حتی یک تا دو ساعت کار در هفته را در آمار اشتغال محاسبه کنند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: بدین معنا که باید اشتغال ناقص هم در تولید ناخالص ملی محاسبه شودو اگر اشتغال ناقص را درنظر نگیریم اینها کجا باید دیده شوند.

وی به رسانه هایی که ارقام و اطلاعات مرکز آمار را زیر سوال می برند، گفت: آیا مشکل کشور با یک درصد افزایش نرخ بیکاری حل می شود، بهرحال هم اکنون کشور با مشکل بیکاری مواجه است و باید به دنبال حل آن باشیم.

پارسا اظهارداشت: همینکه سالانه 489 هزار نفر به تعداد شاغلان کشور افزوده شده، نشان می دهد نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشته ایم هر چند که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.