آمارهای جمعیتی و اجتماعی
آمارهای اقتصادی
آمارهای فرابخشی و محیط زیست
روششناسی و زیرساختهای آماری
سرشماریها
اطلاع رسانی
ارتباط با ما
رروابط عمومی مركز آمار ایران اعلام كرد:
طبق اعلام روابط عمومی مرکزآمار ایران طرح آمارگیری از فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوار یكی از طرحهای آماری جدید مركز آمار ایران است كه با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوارهای كشور و استفاده از نتایج آن در برنامهریزیهای فرهنگی كشور برای اولین بار در سال 1393 و سپس در سال 1394 به اجرا در آمده است.
در این طرح، با مراجعه به خانوارهای شهری نمونه، اطلاعاتی در مورد رفتارهای فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر خانوارهای شهری مانند مطالعه (وضعیت مطالعه كتاب و روزنامه( چاپی و الكترونیكی)، میزان مطالعه، تعداد عناوین كتاب های مطالعه شده)، سینما وتئاتر (وضعیت رفتن به سینما و تئاتر و دفعات آن ها)، ورزش (وضعیت انجام ورزش، مدت زمان انجام ورزش، رشتههای ورزشی) ، موسیقی (وضعیت گوش دادن به موسیقی، مدت زمان و سبك موسیقی) ، تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران و ماهواره (وضعیت تماشا در روزهای غیرتعطیل و تعطیل، مدت زمان و نوع برنامه) ، چگونگی انتخاب پوشاك (روشهای انتخاب و اولویت نوع)، مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فست فود و غذای بیرون از منزل و نظرات در مورد ازدواج جوانان (سن مناسب و معضلات) جمع آوری شد.
نتایج طرح در سال1394 نشان میدهد:
حدود 68 درصد افراد 18 ساله و بیشتر باسواد شهری كه معادل 25068641 نفر میباشند، طی سال گذشته مطالعه كتاب غیردرسی داشتهاند.
9.7درصد از افراد شهری كه مطالعه كتاب غیردرسی داشتهاند، تا یك ساعت، 21.7درصد، یك تا دوساعت و بقیه این افراد (68.6 درصد) بیشتر از سه ساعت در هفته مطالعه كردند.
13684960 نفر (37.1 درصد) از افراد 18ساله و بیشتر باسواد شهری، در هفته گذشته روزنامه مطالعه كردهاند
حدود 20.9 درصد معادل 8585937 نفر از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به سینما رفتهاند.
از 8585937 نفر افراد 18ساله و بیشتر شهری كه به سینما رفتهاند، 3295076 نفر معادل حدود 38.5 درصد یك بار، 2254678 نفر معادل 26.3 درصد دوبار و 832988 نفر معادل 9.7 درصد نیز شش بار و بیشتر به سینما رفتهاند.
حدود 5.5 درصد معادل 2261788 نفر از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به تئاتر رفتهاند.
در روزهای غیرتعطیل 94 درصد و در روزهای تعطیل 92درصد از افراد 18ساله و بیشتر شهری، به تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداختهاند.
از مجموع افراد 18ساله و بیشتر شهری، 27.4 درصد در روزهای غیرتعطیل برنامههای ماهواره را تماشا میكنند. در روزهای تعطیل، درصد افراد تماشا كننده ماهواره به 26.1 درصد كاهش یافته است.
حدود 44.2 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری كه معادل 18207611 نفر میباشند، اظهار نمودهاند كه ورزش میكنند.
7 درصد از افرادی كه ورزش كردهاند، كمتر از 15 دقیقه، 20.4 درصد، 15 تا 30 دقیقه و بقیه این افراد (72.6 درصد) بیشتر از 30 دقیقه در روز ورزش كردهاند.
نرمش و پیادهروی با 61.5 درصد ، آمادگی جسمانی و ایروبیك با 16.1 و فوتبال با 13.4 درصد، رشتههایی بودهاند كه بیشترین فراوانی را در انجام ورزش توسط ورزشكاران به خود اختصاص دادهاند.
65.5 درصد از افراد 18 ساله وبیشتر شهری اظهار نمودهاند كه پوشاك خود را با توجه به تبلیغات محیطی انتخاب میكنند، 19.1 درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیكان، 13.3 درصد مطابق مد در جامعه، 1.3 درصد بر اساس مشاهده برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، 0.8 درصد با توجه به شبكه های اجتماعی و 0.1 درصد بر اساس برنامه های ماهوارهای پوشاك خود را انتخاب میكنند.
84 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته شیر مصرف كردهاند. از این تعداد حدود 12 درصد یك لیوان در هفته و 15درصد بیش از هفت لیوان شیر در هفته مصرف كردهاند.
50.8 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته نوشابه مصرف كردهاند. از این تعداد حدود 19.3 درصد یك لیوان در هفته و 3.9 درصد بیش از هفت لیوان نوشابه در هفته مصرف كردهاند.
47.4 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری اظهار داشتهاند كه در سال 1394 در ماه قبل از آمارگیری فست فود مصرف كردهاند. از این تعداد 18.7 درصد یكبار و 2.6 درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف كردهاند.
مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد 18 ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیكاری با 74 درصد ، نداشتن شغل دایم با 54.4 درصد ، مشكل تهیه مسكن با 54.1 درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست 33.5 درصد، پیدا نشدن فرد مناسب 30.3درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان 20.8 درصد بودهاست.