تاریخ انتشار: 17 بهمن 1395
بازدید: 1345
دسته‌بندی: اخبار آماری
انعقاد تفاهم نامه همكاری فیمابین مركز آمار ایران و سازمان حفاظت محیط زیست

انعقاد تفاهم نامه همكاری فیمابین مركز آمار ایران و سازمان حفاظت محیط زیست

   به منظور بهبود وگسترش نظام آمارهای محیط زیست و در راستای اصل پنجاهم  قانون اساسی در جلوگیری از تخریب  و آلودگی محیط زیست  و بهره مندی از  محیط زیست مطلوب، اجرای سیاست های ابلاغی  كلی نظام در زمینه حفاظت از  محیط زیست  و همچنین  در هماهنگی با اجرای  احكام برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی  و فرهنگی كشور (‌1399-1395 ) و پیشبرد برنامه دستیابی به اهداف توسعه پایدار ( SDG)،‌تفاهنامه همكاری فیمابین سازمان حفاظت  محیط زیست و مركز آمار ایران منعقد شد. این تفاهم نامه روز شانزدهم بهمن ماه به امضای دكتر امید علی پارسا، رئیس مركز آمار ایران و خانم معصومه ابتكار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسید. هدف از  انعقاد این تفاهم‌نامه، بهبود و گسترش نظام جامع آمارهای محیط زیست  و تأمین  نیازهای  آماری محیط زیست كشور است. موضوع این تفاهم نامه ساماندهی نظام جامع آمارهای محیط زیست  و پایه گذاری  و تهیه حساب‌های اقماری  محیط زیستی اقتصادی كشور در راستای اهداف توسعه پایدار است.

 در ابتدای این مراسم رئیس مركز آمار ایران، با اشاره به این كه همواره به  محیط زیست و آمار های مربوط به آن، اهمیت خاصی قائل است گفت:‌ استقرار نظام آمار های ثبتی  با جدیت تمام در مركز آمار ایران دنبال می شود و این امر به این معنی است كه  هر زمان كه عملیاتی در سازمانی رخ می دهد،‌ همان موقع ثبت و دیده شود. امید علی پارسا تصریح كرد: سامان‌دهی آمار های كلیه دستگاه‌های اجرایی را وظیفه خود می دانیم و بسیار خرسندیم كه می‌توانیم در حوزه ساماندهی آمار های محیط زیست كمك نماییم.

وی در ادامه  گفت:‌17 كارگروه تخصصی در معاونت اقتصادی  و محاسبات ملی مركز آمار ایران برای ساماندهی آمار های محیط زیست تشكیل شده است. پارسا افزود: یكی از مهمترین  حوزه های كاری  این گروه‌ها، تهیه حساب‌های اقماری محیط زیست است. وی گفت:‌در استقرار نظام امار های ثبتی  در حوزه محیط زیست تمام تلاش خود را خواهیم كرد.  

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  نیز  در ادامه این مراسم ، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امیدواریم بتوانیم گام های درستی را جهت تحقق آرمان های انقلاب از جمله کارآمدی و حکمرانی مطلوب برداریم.

معصومه ابتکار افزود: این تفاهم نامه یکی از همین گام ها در این راستا است زیرا محیط زیست امروزه نه فقط در کشور ما که در همه جهان اهمیت دارد و کارآمدی دولت ها را بر اساس میزان پایبندی به محیط زیست و اهداف توسعه پایدار می سنجند.

خانم ابتکار  در ادامه افزود: یکی از مسائلی که باعث می شود نتوانیم در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار تصمیم دقیق بگیریم، فقدان آمار درست و تحلیل های درست آماری است، اما با این تفاهم نامه زمینه سازی برای یک همکاری خیلی دقیق و علمی فراهم می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع حساب های اقماری، اقتصاد سبز و... برای ما خیلی مهم است و در این زمینه باید کار را با قوت پیش ببریم. در دولت یازدهم و با رویکرد آقای روحانی به محیط زیست توجه ویژه‌ای شده است  و باید  آمار زیست محیطی را به تفکیک و دقیق همه حوزه ها داشته باشیم و آمارهای محیط زیست را محدود به بخش محیط زیست نبینیم و مثلا دسترسی به داده های آماری محیط زیستی در دستگاه های دیگر مثل وزارت صنایع و معادن بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه مرکز آمار در سرشماری اخیر گام های جدی برای حذف کاغذ و سرشماری سبز برداشت، اظهار کرد:  سرشماری به شیوه اینترنتی توانست در حدود 65000 تن ، تولید گاز های گلخانه ای را كاهش دهد و از قطع در ختان جلوگیری نماید . لذا كار  بسیار ارزنده ای بود كه مركز آمار ایران در آن پیشگام بود .وی اظهار امیدواری كرد  در همه زمینه ها دولت الكترونیك   اجرایی شود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.