تاریخ انتشار: 02 آبان 1395
بازدید: 640
دسته‌بندی:

رئیس مرکز آمار ایران در مراسم روز آمار: نظام آماری هم اکنون در مقطع حساس گذار ازآمارگیری سنتی به سمت آمار های ثبتی مبنا قرار دارد

رییس مرکز آمار ایران در مراسم روز آمار  که اول آبان ماه به مناسبت این روز، در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد،  با اشاره به این که  نظام آماری کشور هم اکنون در  مقطع  خاص و حساس گذار از  آمارگیری سنتی به سمت آمارگیری ثبتی مبنا قرار دارد، گفت: در این مقطع باید تصمیمات استراتژیک در مورد نظام آماری کشور با توجه به  قانون مندی ها  و تجارب  توسعه در کشورهای پیشرفته جهان  گرفته شود و امیدواریم این  تصمیمات منشاء خیر و برکت در کشور گردد. وی با  بیان این که مصداق این گذار،  سرشماری نفوس و1395 است ،گفت:  از دانشگاهیان خواسته ایم که الزامات این گذار را برای مرکز آمار ایران تعیین کنند و امیدواریم آن ها برای این امر خود را مکلف کرده و   رهنمود های علمی لازم را به مرکز آمار ارائه دهند

 وی در ادامه با اعلام نرخ 47.5 در صدی نرخ سرشماری اینترنتی  1395  افزود: در آغاز این کار ، حتی نرخ  35 درصد برای سرشماری اینترنتی  بسیار بلند پرورانه به نظر می آمد به خصوص با توجه به این نکته که در کشورهای  پیشرفته ای مانند ژاپن و کانادا  نرخ سرشماری اینترنتی در حدود 35.5 و 37.5 است. اما با اعتماد و مشارکت گسترده مردم و همچنین  همکاری رسانه ها، صداو سیما،  سازمان برنامه و بودجه استان ها و آموزش و پرورش استان ها  این نرخ برای کشور ما  تحقق یافت.

 دکتر  پارسا در ادامه  افزود:  نظام آماری همچنین در مرحله عبوراز مرجعیت بانک مرکزی به سمت مرجعیت مرکز  آمار قرار دارد و این فرایندی است که در تمام کشور ها طی شده است، یعنی ابتدا در همه کشورها بانک های مرکزی  متولد می شوند  تا  این که  متولی اصلی انتشار آمار های رسمی که عموما مراکز آماری  هستند تاسیس می شوند. پارسا در ادامه  تصریح کرد: در ایران بر اساس ماده 54 قانون برنامه پنجم و همچنین احکام دائمی این برنامه، مرکز آمار ایران مرجع رسمی  انتشار آمارهای رسمی کشور است و در چشم انداز 20 ساله کشور نیز بر این امر تایید شده است که مرکز آمار ایران یگانه مرجع  قابل اعتماد  انتشار آمار های رسمی کشور است. وی افزود: با صداقت ، دقت و شفافیتی که در فعالیت های کارکنان مرکز آمار  وجود دارد، این  مرجعیت برای مرکز آمار  تحقق یافته است. پارسا در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تشتت آماری را بلای جان نظام آماری ذکر کرد و افزود: از نظر فنی نتایج هیچ دو طرح آمارگیری  به علت متفاوت بودن نمونه های آنها دقیقا یکسان نیست اما متاسفانه برخی اوقات رسانه ها  تحلیل های نادرستی از این دوگانگی ارائه می دهند.دکتر پارسا افزود:  اطلاعاتی  که به مرکز امار ایران ارائه می شود، کاملا محرمانه بوده و در اختیار هیچ نهاد و سازمانی حتی نهاد قضایی قرار نمی گیردو به اصطلاح گردش اطلاعات یک سویه است. وی تصریح کرد در مرکز آمار ایران هرگز و در هیچ زمانی  آمار سفارشی و یا دستوری و از بالا به پایین تولید نشده است  و اصولا امکان چنین چیزی در مرکز آمار ایران  وجود ندارد.

وی بابیان این که داشتن مرکز آمار بی طرف از الزامات و شاخص های کشورهای توسعه یافته است ،گفت: از داده های سرشماری 1395 آمار های  با کیفیتی  برای برنامه ریز یهای کشور به دست  می آید و از این داده ها اساتید ودانشگاهیان  هزاران تحلیل علمی می توانند انجام دهند.

مطالعات آماری پیوندی از شناخت بایدها و نبایدها و شناخت واقعیت هاست

 دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز که دیگر سخنران این مراسم بود،  آغاز علوم اجتماعی را از امتزاج  علوم انتزاعی و ریاضی  ذکر کرد و گقت: شناخت دانش اجتماعی جز از طریق  شناخت مبانی آماری  و  تکنیک های آماری امکان پذیر نیست. وی افزود:  علوم انسانی مختلف  از مدیریت و اقتصاد گرفته  تا روانشناسی و جامعه شناسی  همگی بر دانش آمار مبتنی هستند و حتی 50 درصد از  مباحث  روش تحقیق بر مبنای آمار برقرار شده است و در واقع آمار، بنیان علم جدید است.

دکتر سلییمی تاکید کرد:  علوم اجتماعی  بدون آمار صرفا تبدیل به واگویه های انسانی می شود، لذا علوم انسانی بیش از پیش بر علم آمار مبتنی  می باشد.

وی در ادامه  با  بیان این که به این که شناخت باید ها و نباید ها و  همچنین  شناخت واقعیت ها  دو نحله فکری اصلی  در حوزه علوم انسانی  هستند افزود: مطالعات آماری پیوند بین این دو حوزه است چرا که این مطالعات  شناخت کامل تری از  واقعیت ها به ما می دهد  و بدون شناخت واقعیت ها ، تعیین باید ها  و نباید ها امکان پذیر نیست بنابر این نقش آمار در  حوزه علوم انسانی و معرفتی تعیین کننده است.رییس دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز خرسندی از این که مراسم روز آمار در این دانشگاه برگزار شده است، گفت:  مسلماً تنها با کمک آمار می توان  برنامه ریزی دقیق در کشور انجام داد لذا پیوند بین دانشگاهیان  وحوزه اجرایی آمار بسیار مهم و امری مثبت است  وما آن را گرامی می داریم.

 

 

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.