تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395
بازدید: 925
دسته‌بندی:

آغاز اجرای طرح‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشو از خرداد ماه

طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشور از تاریخ 95/3/20 لغایت 95/6/31به مدت ۱۰۰ روز در سراسر كشور انجام خواهد شد. در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به حدود ۵7۰۰ معدن در حال بهره‌برداری كشور اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه، جمع‌آوری خواهند كرد. هدف كلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن درحال بهره برداری ، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملكرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی كشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، تركیب نیروی انسانی به تفكیك تولیدی، غیرتولیدی، مدرك تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارامترهای زیست ‌محیطی، بهداشت وایمنی و ... می‌باشد.
سمینار آموزشی این طرح، ازنهم خرداد ماه به مدت دو روز با شركت مسئولان اجرای طرح از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های سراسر كشور، در مركزآمارایران برگزار شد.
 لازم است به این نكته اشاره شود كه به منظور شناخت معادن و میزان ظرفیت تولید مواد معدنی در كشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه مناسب، طرح آمارگیری از معادن تحت پوشش بخش عمومی در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵، توسط مركز آمار ایران به اجرا درآمد و از سال ۱۳۶۶ لغایت ۱۳۹۳ (به جز سال‌های ۷۰ و ۸۴) تمامی معادن در حال بهره‌برداری كشور (به جز نفت و گاز، مواد رادیواكتیو)، مورد آمارگیری قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است.
 

 گفتنی است موادمعدنی درتوسعه ی اقتصادی كشورنقش زیربنایی دارند. این موادچه به صورت خام وچه به صورت محصول نهایی فرآیندهای مختلف استحصال، پالایش و ... تغذیه كننده بسیاری از صنایع معدنی ودیگر صنایع هستند. ذخایربزرگ وارزشمندی چون مس، آهن، سرب وروی، كرومیت، فلورین، سنگ های تزیینی و... از سرمایه های این سرزمین به شمار می روند. از طرف دیگر با بهره برداری ازمعادن و ایجاد راه های ارتباطی، صنعت حمل ونقل كشور نیز رونق می گیرد وشبكه ارتباطی توسعه می یابد. درنهایت توجه ویژه به توسعه معادن ازهجوم بی رویه جمعیت ازمناطق محروم به شهرها می كاهد وباعث ایجاد اشتغال می شود.

 

 

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.