تاریخ انتشار: 03 بهمن 1394
بازدید: 1527
دسته‌بندی:
طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی وخدمات در زمستان سال جاری اجرا می شود

طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی وخدمات در زمستان سال جاری اجرا می شود

طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی وخدمات از 6 بهمن ماه به مدت 25 روز در سراسر كشور با مراجعه مستقیم آمارگیران به كارگاه و تكمیل پرسشنامه اجرا  خواهد شد.سمینار آموزشی  این طرح  از28 دی ماه به مدت 2 روز برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها  در مركز آمار ایران برگزار گردید.
مدیر كل دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات مركز آمار ایران، در آغاز این سمینار با اشاره به اهمیت طرح خدمات و بازرگانی گفت:‌ توجه به بخش خدمات و بازرگانی با توسعه یافتگی كشورها ارتباط مستقیم دارد و این بخش در واقع رهبری فعالیت‌های اقتصادی  كشورها را  بر عهده دارد.آقای پیمان در ادامه، افزود: در كشور هایی كه در‌آمد بالایی دارند، بخش خدمات، بیشتر از 70 در صد از  تولید ناخالص داخلی و حدود 75 در صد از اشتغال آن‌ها را تشكیل می دهد و همچنین در كشور هایی كه در آمد متوسط دارند، بخش خدمات 55 در صد از تولید ناخالص داخلی و در كشورهای با درآمد پایین، 45 در صد ازتولید ناخاص داخلی را شامل می شود. وی در ادامه افزود: در ایران، بخش خدمات 60 درصد از اشتغال كشور و 53 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشكیل می‌دهد. آقای پیمان در ادامه، با اشاره به این كه بخش خدمات، باعث كارآیی سایر بخش های اقتصادی كشورها می‌شود، گفت:‌ بخش خدمات و بازرگانی به طور كلی ماهیت اشتغال زایی دارند و بر اساس پبش بینی ها،‌ در 30 سال آینده، 90 درصد  از اشتغال كشورها را به خود اختصاص خواهد داد. وی تصریح كرد:‌ به دلیل حساسیت و اهمیتی كه بخش خدمات و بازرگانی در اقتصاد كشور دارد،‌ مركز آمار ایران، طرح آمارگیری از خدمات و بازرگانی را با هدف رفع خلاءهای آماری این بخش اجرا می‌كند و نتایج آن در تقویت اطلاعات جداول داده- ستانده، ارزش افزوده و حساب‌های منطقه‌ای، تهیه اطلاعات آماری مورد نیاز برنامه ششم توسعه و تهیه شاخص‌های اقتصادی بسیار موثر است. آقای پیمان همچنین تهیه سری زمانی ومقایسه پذیر این بخش اقتصادی را برای استفاده كاربران و محققان اقتصادی از دیگر اهداف اجرای طرح آمار گیری بازرگانی وخدمات ذكر نمود.
گفتنی است این طرح آمارگیری، در سال‌های مختلف و در قالب برخی از كدها به صورت مجزا اجرا شده است، ولی برای اولین بار درسال جاری به صورت تجمیعی درسطح  وسیعی از كدهای بازرگانی وخدمات به اجرا درمی‌آید. اهداف مختلفی در این طرح مدنظر می‌باشد كه از آن جمله می‌توان به تعیین ارزش افزوده، ارزش تشكیل سرمایه ثابت، ارزش مصارف واسطه‌ای، ارزش ستانده، حجم اشتغال و تعداد كاركنان اشاره كرد كه به تفكیك تمامی كدهای طرح قابل انتشار است. 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.