تاریخ انتشار: 17 خرداد 1394
بازدید: 1639
دسته‌بندی:
آغاز اجرای طرح‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشو از خرداد ماه1394

آغاز اجرای طرح‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشو از خرداد ماه1394

طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشور از تاریخ 20/3/94 لغایت 31/6/94 به مدت 100 روز در سراسر كشور انجام خواهد شد. در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به حدود 5600 معدن در حال بهره‌برداری كشور اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه، جمع‌آوری خواهند كرد. هدف كلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن درحال بهره برداری ، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملكرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی كشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، تركیب نیروی انسانی به تفكیك تولیدی، غیرتولیدی، مدرك تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارامترهای زیست ‌محیطی، بهداشت وایمنی و ... می‌باشد.به منظور شناخت معادن و میزان ظرفیت تولید مواد معدنی در كشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه مناسب، طرح آمارگیری از معادن تحت پوشش بخش عمومی در سال‌های 1364 و 1365، توسط مركز آمار ایران به اجرا درآمد و از سال 1366 لغایت 1393 (به جز سال‌های 70 و 84) تمامی معادن در حال بهره‌برداری كشور (به جز نفت و گاز، مواد رادیواكتیو)، مورد آمارگیری قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است.  سمینار آموزشی این طرح، از یازدهم خرداد ماه به مدت دو روز با شركت مسئولان اجرای طرح از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های سراسر كشور، در مركزآمارایران برگزار شد و در مراسم افتتاحیه آن از كارشناسان برتر استان‌ها در حوزه طرحهای آمارگیری معادن در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و یزد تقدیر به عمل آمد. در  این مراسم كه با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت وسازمان نظام مهندسی معدن برگزار شد،مهندس اقبالی، مدیر كل دفتر بهره برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تبیین ضرورت تهیه آمارهای بخش معدن در كشور گفت:‌ در حال حاضر، 43 میلیارد تن ماده معدنی در قالب 68 نوع ماده در كشور مورد بهره‌برداری قرارمی‌گیرد كه این میزان استخراج همراه با صنایع جانبی آن 650 هزار شغل در كشور ایجاد كرده است. لذا تهیه آمار و اطلاعات مربوط به بخش معدن برای برنامه‌ریزی اقتصادی كشور ضروری است.  مدیر كل دفتر صنعت ، معدن و زیر بنایی مركز آمار ایران  نیز در ادامه این مراسم،‌ با اشاره به این كه در سال جاری، بیست و نهمین دوره از طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری كشور اجرا می‌شود، گفت:‌ فعالیت‌های این طرح از پانزدهم اسفند ماه سال 1393 آغاز شده است و چارچوب سازی طرح نیز در مرحله آخر است. آقای رضایی افزود: در اجرای این طرح،‌ استان‌های كشور با توجه به وسعت معادن آنها، به سه دسته تقسیم شده‌اند كه اجرای طرح در استان‌های گروه اول كه كمترین وسعت معادن كشور را دارا می باشند، پانزدهم شهریور ماه به اتمام می‌رسد و در استان‌های گروه سوم و دوم كه به ترتیب بیشترین وسعت معادن را دارا هستند، این ‌طرح آمارگیری ا31 مهر ماه و 31 شهریور ماه به اتمام می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ‌ضمن تاكید بر نقش آمار بخش‌های  مختلف در برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت، به سند توسعه كشورها پس از 2015 سازمان ملل اشاره كرد و گفت: بر اساس این سند،رسیدن به توسعه پایدار هدف اصلی است و كشور‌ها از سال 2015 تا 2030برای  دستیابی  به این هدف باید فعالیت نمایند. آقای رضایی افزود: در این سند17 آرمان، 68 هدف و حدود 500 شاخص برای دستیابی كشورها به توسعه پایدار تعریف شده است و مراكز آماری كشورها موظف هستند نیازهای آماری مربوط به این شاخص ها را تهیه كنند. وی همچنین همكاری بخش های دولتی و خصوصی و استفاده از تمام ظرفیت‌های ‌آماری كشور را برای تهیه آمار و اطلاعات بخش‌های مختلف از جمله بخش معدن را برای دسترسی به اهداف توسعه پس از 2015ضروری ذكر نمود .

گفتنی است موادمعدنی درتوسعه اقتصادی كشورنقش زیربنایی دارد. این موادچه به صورت خام وچه به صورت محصول نهایی فرآیندهای مختلف استحصال، پالایش و ... تغذیه كننده بسیاری از صنایع معدنی ودیگر صنایع هستند. ذخایربزرگ وارزشمندی چون مس، آهن، سرب وروی، كرومیت، فلورین، سنگ های تزیینی و... از سرمایه های این سرزمین به شمار می روند. از طرف دیگر با بهره برداری ازمعادن و ایجاد راه های ارتباطی، صنعت حمل ونقل كشور نیز رونق می گیرد وشبكه ارتباطی توسعه می یابد. لذا توجه ویژه به توسعه معادن ازهجوم بی رویه جمعیت ازمناطق محروم به شهرها می كاهد وباعث ایجاد اشتغال می‌شود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.