تاریخ انتشار: 16 آذر 1393
بازدید: 1647
دسته‌بندی:
تاكید بر همكاری كلیه دستگاه‌های اجرایی و مركز آمار ایران در ساماندهی نظام آمار های ثبتی و آمار‌های رسمی كشور

تاكید بر همكاری كلیه دستگاه‌های اجرایی و مركز آمار ایران در ساماندهی نظام آمار های ثبتی و آمار‌های رسمی كشور

نشست هم اندیشی مدیران كل آمار و اطلاعات دستگاه‌های اجرایی كشور، روز سه‌شنبه یازدهم آذر ماه در مركز آمار ایران برگزار شد. رییس مركز آمار ایران در رابطه با اهمیت این نشست گفت: بر اساس قانون هر چند مركز آمار ایران مرجع تهیه، تولید و انتشار آمار های رسمی است، اما این مركز تنها به عنوان بخشی از  نظام حرفه‌ای آمار كشور محسوب شده و بخش دیگر آن، دفاتر آمار و اطلاعات دستگاه‌های اجرایی كشور هستند كه وظیفه تولید آمارهای رسمی كشور را بر عهده دارند. دكتر عادل آذر افزود: هیچ جدایی بین مركز آمار ایران و دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و برای ساماندهی نظام حرفه ای آمار كشور، همكاری كلیه دستگاه‌های اجرایی كشور با مركز آمار ایران ضروری است. وی  افزود: برخی از طرح‌ها از جمله نیروی كار منحصراً در مركز آمارایران اجرا می‌شود، اما وظیفه این مركز تنها اجرای طرح‌های آمارگیری نبوده بلكه اسقرار نظام آمارهای ثبتی در كشور، از مهمترین وظایف این مركز است كه همكاری تمامی دستگاه‌ها را می طلبد. دكتر عادل آذر در ادامه، از تخصیص اعتبار برای دستگاه‌هایی خبر داد كه برای توسعه و استقرار ، یكپارچه سازی و سامان دهی نظام آمارهای رسمی و ثبتی كشور  تلاش می كنند.

رییس مركز آمار ایران در ادامه سخنان خود، با تاكید بر توسعه همكاری بین دستگاه‌های اجرایی و مركز آمار ایران ‌در ساماندهی آمارهای رسمی كشور، این همكاری را منوط به  مبادله افكار و رسیدن به اشتراك مفهومی و ذهنیت یكسان از نظام آمارهای رسمی بین دستگاه‌ها و مركز آمار ایران ذكر كرد.

دكتر عادل آذر همچنین ارتقاء فرهنگ آماری را یكی از چالش‌ مهم نظام آماری كشور ذكر كرد. وی با تاكید بر اهمیت فرهنگ و سواد آماری در كشورگفت: اهمیت برنامه‌ریزی‌ها و تصمیماتی كه دركشور صورت می‌گیرد و همچنین بزرگی، ارزش و راستگویی یك ملت، با توجه به آمار و اطلاعات دقیق و درستی است كه در آن كشور تولید و ارائه می شود. وی ‌از دستگاه‌های اجرایی خواست تا در ارتقاء فرهنگ آماری كشور با توجه به نقش مهم آن در تولید آمارهای درست تلاش نمایند.

ضرورت فعال تر شدن كمیته های آمار بخشی و ارائه آمار دستگاه‌های اجرایی برای تهیه جداول داده- ستانده


معاون طرح‌های آماری و‌آمارهای ثبتی مركز آمار ایران سخنران بعدی این نشست بود. آقای علیرضا زاهدیان بر لزوم حمایت مدیران كل آمار و اطلاعات دستگاه‌های اجرایی از آمار های رسمی كشور و ضرورت همكاری بیشتر آن‌ها با مركز آمار ایران تاكید نمود و افزود:‌ ضرورت اجرای برخی از طرح‌های آمارگیری در كشور وجود دارد كه این امر باید با همكاری مركز آمار و دستگاه متولی صورت بگیرد. آقای زاهدیان در ادامه برخی از محورهای ضروری برای همكاری دستگاه‌های اجرایی و مركز آمار ایران را ذكر كرد  و بر لزوم فعال‌تر شدن كمیته‌های آمار بخشی دستگاه‌های اجرایی تاكید كرد. وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتقاء فرهنگ آماری توسط دستگاه‌ها، ذهنیت گرایی و اظهار نظر‌های اشتباه در مورد ذهینت موجود در بین مردم در حوزه آمارهای رسمی را از چالش‌های مهمی ذكر كرد كه در این حوزه وجود دارد و برای حل آن، تمامی دستگاه‌ها باید همكاری نمایند.

در ادامه نشست همچنین معاون اقتصادی و محاسبات ملی مركز آمار ایران، محاسبه رشد اقتصادی را یكی از مهمترین فعالیت های دفتر حساب‌های اقتصادی و این معاونت ذكر كرد كه انجام آن، نیار به همكاری كلیه دستگاه‌های اجرایی دارد. دكتر علیپور افزود: برای انتشار به موقع حساب‌های فصلی، اطلاعات دستگاه‌ها باید به موقع در اختیار دفتر حساب‌های اقتصادی مركز آمار ایران قرار گیرد.

 وی همچنین با اشاره به نقش مهم جداول داده- ستانده، در شناسایی ساختار اقتصادی كشور، از مدیران كل آمار و اطلاعات دستگاه‌های اجرایی خواست تا نیازهای آماری این جداول راتامین نمایند. دكتر علیپور همچنین اقتصاد روستا را جزو آن دسته از بخش‌های اقتصادی ذكر نمود كه خلاء آماری در آن مشاهده می شود. وی در این رابطه افزود: چنانچه اطلاعات لازم از طرف دستگاه‌ها در اختیار مركز آمار ایران قرار بگیرد، این مركز اقدام به استخراج و تهیه جداول مربوطه خواهدكرد. وی تصریح كرد: از دستگاه‌ها انتظار می‌رود كه حضور فعال در استاندارد سازی واژه‌ها و مفاهیم برای اجرای طرح‌های آمارگیری داشته باشند

گفتنی است ارائه سخنرانی علمی با موضوع " برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد"‌ توسط دكتر شباك ، مدیر كل دفتر  استاندارد‌ها و نظارت بر طرح‌های عمرانی از دیگر بخش‌های این نشست بود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.