تاریخ انتشار: 09 شهریور 1393
بازدید: 2630
دسته‌بندی:
آغاز كلاس‌های آموزشی مرحله اول سرشماری عمومی كشاورزی 1393

آغاز كلاس‌های آموزشی مرحله اول سرشماری عمومی كشاورزی 1393

مراسم افتتاحیه كلاس‌های آموزشی سرشماری عمومی كشاورزی 1393، با حضور رییس مركز آمار ایران برگزار شد. این كلاس‌ها اولین مرحله از كلاس های آموزشی این سرشماری است كه به طور حضوری و ویژه معاونان فنی و آموزشی استان‌ها، مدرسان مرحله دوم  و ناظران سرشماری  از هشتم الی دوازدهم  شهریور ماه به طور متمركز  درتهران  برگزار می‌شود. مرحله دوم این كلا‌س‌ها  برای مسئولان فنی و آموزشی شهرستان و كارشناسان  مسئول فنی و اجرایی  است كه از 15 الی 20 شهریور  ماه برگزار می شود  و مرحله سوم نیز از 24 الی 30 شهریور ماه ویژه ماموران سرشماری برگزار خواهد شد.

نكته مهم در این سرشماری، استفاده از تبلت به جای فرم‌های پاسخگویی كاغذی است كه برای اولین بار در این سرشماری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده از تبلت به جای پرسشنامه کاغذی به عنوان یک نوآوری مهم جهت افزایش دقت اطلاعات جمع آوری شده و كاهش زمان انتشار نتایج  محسوب می‌شود. دكتر عادل آذر، رییس مركز آمار ایران، در این مراسم افتتاحیه، ‌سرشماری عمومی كشاورزی1393 را از نقطه نظر استفاده از تبلت درمقیاس وسیع، نقطه عطفی در تاریخ سرشماری‌های ایران ذكر كردكه اجرای آن، آغازی برای اجرای سرشماری های بدون كاغذ در ایران است كه در سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 نیزاین رویه دنبال خواهد شد .وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به نقش مهم آمارگیران در جمع آوری داده‌های درست و دقیق،كیفیت كار آن‌ها را منوط به آموزش درست  و جدیت كار مدرسان ذكر نمود و افزود: مدرسان كانون انتقال دانش هستند و این مدرسان هستند كه با ایجاد انگیزه در ماموران آمارگیر، كیفیت داده‌ها را تضمین می‌كنند. وی همچنین بر ضرورت آموزش بر اساس منابع و دستورالعمل‌های موجود تاكید كرد. رییس مركز آمار ایران در ادامه سخنان خود مشاركت استان‌ها در امر آموزش در سرشماری كشاورزی 1393 را نقطه قوتی برای این سرشماری ذكر كرد و ابراز امیدواری نمود كه با  این مشاركت و همچنین جدیت در آموزش، نقائص موجود در سرشماری‌های پیشین رفع گردد.

رییس ستاد سرشماری عمومی كشاورزی 1393، ‌در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سهم 18 درصدی كشاورزی از اشتعال كشور و با تاكید بر  نقش مهم داده‌ها و اطلاعات حاصل از سرشماری‌ها در تصمیم‌گیری‌های حاكمیتی و برنامه‌ریز‌ی‌های اقتصادی كشور،گفت: نود درصد از اطلاعات لازم برای تدوین برنامه ششم از طریق سرشماری‌ها تامین می‌شود و نصف این اطلاعات نیز، از طریق سرشماری كشاورزی تامین خواهد شد.به عبارت دیگرپنجاه درصد از صدو پنجاه شاخص و نماگری كه اطلاعات لازم برای برنامه ششم را تامین می كند، مربوط به سرشماری كشاورزی است. 

گفتنی است سرشماری عمومی كشاورزی از 5 مهر  الی 18 آبان ماه  سال 1393 در كل كشور اجرا خواهد شد. بر اساس قانون، سرشماری كشاورزی هر ده سال یك بار در كشور اجرا می‌شودكه این سرشماری چهارمین سرشماری عمومی كشاورزی ایران است و قبل از آن نیز  در سال‌های1382،1372 و 1367  اجرا شده بود. سرشماری كشاورزی بر اساس قانون توسط مركز آمار ایران اجرا می شود و با توجه به اهمیت اجرای آن و ضرورت همكاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این امر مهم، فرمان ریاست محترم جمهوری برای اجرای سرشماری كشاورزی ، در تارخ 31/4/1393 صادر شد. طی این فرمان ریاست محترم جمهوری مركز آمار ایران را موظف نموده است تا سرشماری عمومی كشاورزی را در مهر و آبان 1393 اجرا نماید. بر اساس این فرمان كلیه وزارتخانه‌ها و دستگا‌ه‌های اجرایی مكلف هستند كلیه امكانات لازم و تجهیزات مورد نیاز را درطول اجرای سرشماری در اختیار مركز آمار  ایران قرار دهند. 

در  این سرشماری  حدود  4 میلیون و 300 هزار بهره بردار كشاورزی سرشماری خواهد شد . سرشماری كشاورزی سال 1393 ایران در راستا و هماهنگ با برنامه سرشماری كشاورزی 2010 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( فائو) (World Programme for the Census of Agriculture 2010 )  اجرا می‌گردد و یكی از منابع مورد استفاده برای طرح و برنامه سرشماری كشاورزی ایران كتاب «سرشماری كشاورزی 2010» است كه برای پی‌ریزی متدولو‍ژی سرشماری كشاورزی ایران از تعاریف و مفاهیم، طبقه‌بندی‌ها، روش‌ها و توصیه‌های كتاب مزبور استفاده شده است.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.