تاریخ انتشار: 10 خرداد 1393
بازدید: 1487
دسته‌بندی:
اجرای  طرح‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشور در تابستان 93

اجرای طرح‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشور در تابستان 93

اجرای  طرح‌ آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشور
در تابستان 93

طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری كشور  از 17 خرداد ماه الی 31 مرداد ماه به مدت 75 روز در سراسر كشور انجام خواهد شد. در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به حدود 5600 معدن در حال بهره‌برداری كشور اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه  جمع‌آوری خواهند كرد.

سمینار آموزشی طرح مزبور، از سوم خرداد ماه به مدت 3 روز با حضور كارشناسان طرح معدن  دفاتر آمار و اطلاعات استانداری های سراسركشور ونمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و خانه معدن ایران در مركز آمار ایران برگزار شد.

مدیر كل دفتر صنعت، معدن و زیر بنایی مركز آمار ایران، ‌در افتتاحیه سمینار آموزشی،  این ‌آمارگیری را بیست و هشتمین دوره از آمارگیری‌های طرح معدن ذكر كرد و افزود:  با اشاره به خطی مشی مركز آمار ایران مبنی بر سرعت ، دقت و ارتقاء‌ فعالیت‌های IT در این مركز‌،تحقق این خط مشی منوط به تعامل مطلوب و سازنده  با سایر مراكز تولید آمار و همچنین كاربران آمار از جمله آمار مربوط به معادن  است. آقای علیرضا رضایی ‌در ادامه افزود: با توجه به اهمیت تعامل سازنده و مطلوب با سایر مراكز تولید آمار‌های مربوط به بخش معدن در كشور، از نمایندگان  سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خانه معادن برای شركت در این سمینار دعوت به عمل آمده است تا از ظرفیت‌های این نهادها  برای حل مشكلات اجرا  استفاده شده و علاوه بر این آمار‌های  مرتبط تر و منطبق تر با نیاز های كاربران  تولید گردد.

معاون طرح‌‌های آماری و‌آمار های ثبتی مركز آمار ایران نیز كه در افتتاحیه این سمینار حضور داشت، با اشاره به این نكته كه استقرار آمارهای ثبتی از اهداف اصلی مركز آمار ایران با هدف كاهش بار پاسخگویی در طرح‌ها و سرشماری‌ها است،‌ یكی از راهكارهای كاهش خطای غیر نمونه‌گیری را كه مربوط به زمان اجرا و بی پاسخی و یا چارچوب های نادرست است، همكاری با  دستگاه‌های اجرایی ذكر كرد. آقای دكتر نعمت اله رضایی،‌ در ادامه ارتقاء كیفیت  طرح های آماری از جمله طرح‌های معادن را نیازمند رسیدن به تعاریف و مفاهیم مشترك  آماری بین مركز آمار ایران  و سایر  دستگاه‌ها بیان نمود.

همچنین  مدیركل دفتر آمار و فرابری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن ارائه برخی شاخص‌ها در بخش معدن به نقش و اهمیت معدن در چرخه اقتصاد ملی  اشاره كرد. وی پایین بودن سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی را یكی از مسائل این بخش عنوان و ابراز امیدواری كرد با توجه به سیاست‌های دولت یازدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت، كه سهم قابل توجهی برای معدن در توسعه اقتصاد كشور در نظر گرفته شده است، تولید آمار دقیق و به هنگام  در این بخش صورت گیرد و نقش بخش معدن در چرخه اقتصاد داخلی از طریق برنامه‌ریزی‌های كلان با استفاده از این آمارها افزایش یابد. وی اظهار داشت همكاری‌هایی با مركز آمار ایران در زمینه یكسان سازی چارچوب در حال انجام است كه با تكمیل این فعالیت‌ها، یكپارچه‌سازی اطلاعات در این بخش تقویت می‌شود. وی با تاكید مجدد بر اهمیت آمارهای معادن، اظهار كرد از ظرفیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در همكاری با مركز آمار ایران برای كسب آمار و اطلاعات دقیق و به موقع از معادن در سال جاری استفاده خواهد شد.

دبیر خانه معدن ایران نیز، مشكلات دسترسی  و دورافتاده بودن معادن را از موانع اصلی تهیه آمار معادن ذكرد كرد.‌آقای غلامرضا اناركی در ادامه  خواستار تخصیص بودجه ونیروی انسانی بیشتر برای این مهم شد.

گفتنی است هدف كلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن درحال بهره برداری ، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملكرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی كشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، تركیب نیروی انسانی به تفكیك تولیدی، غیرتولیدی، مدرك تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارامترهای زیست ‌محیطی، بهداشت وایمنی و ... می‌باشد.

به منظور شناخت معادن و میزان ظرفیت تولید مواد معدنی در كشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه مناسب، طرح آمارگیری از معادن تحت پوشش بخش عمومی در سال‌های 1364 و 1365، توسط مركز آمار ایران به اجرا درآمد و از سال 1366 لغایت 1391 (به جز سال‌های 70 و 84) تمامی معادن در حال بهره‌برداری كشور (به جز نفت و گاز، مواد رادیواكتیو)، مورد آمارگیری قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است. 

 

 

 

           

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.