تاریخ انتشار: 25 مرداد 1391
بازدید: 1942
دسته‌بندی:

چکیده گزارش چار چوب ساده جدول داده ستانده در مرداد ماه 1391 منتشرشد.

مركز آمار ایران در راستای انجام وظایف قانونی خود و به عنوان متولی رسمی آمار حساب‌های ملی، مسؤلیت تهیه و تدوین حساب‌های ملی و جداول داده ـ ستانده كشور را به عهده دارد، لذا به منظور استفاده بهینه از نتایج حاصل و نیز ترویج دانش حساب‌های ملی و جداول داده ـ ستانده بویژه در میان كاربران و كارشناسان مبتدی در زمینه‌های فوق، اقدام به تهیه گزارش‌های كوتاه و ساده درباره مفاهیم پایه و روش‌های محاسباتی آن‌ها براساس استانداردهای بین‌المللی، كرده است. گزارش چارچوب ساده جدول داده ـ ستانده یكی از مجموعه گزارش‌های یاد شده است.

در این گزارش، چارچوب ساده جدول داده ـ ستانده جریان (خالص یا متقارن) و ماتریس‌های تحلیلی اولیه شامل ماتریس ضرائب فنی و ماتریس معكوس حاصل از آن، همراه با مثال عددی ساده كه در آن تولیدكنندگان در سه رشته فعالیت طبقه‌بندی شده‌اند، مورد بحث قرار گرفته است. این جدول از سه ناحیه تشكیل می‌شود به طوری كه در ناحیه اول مصارف واسطه یعنی مصارف محصولاتی كه بعنوان داده در فرآیند تولید مصرف می‌شوند، نشان داده می‌شود. بعد از آن بردارهای ستونی تقاضای نهائی شامل مصارف نهائی خانوار و دولت، و سایر اجزای تقاضای نهائی و در ناحیه زیرین جدول نیز بردارهای سطری ارزش افزوده و اجزای آن قرار می‌گیرد.

هر یك از ستون‌های ماتریس ضرائب فنی نشان می‌دهد كه هر رشته فعالیت برای تولید یك واحد ستانده خود چند واحد از ستانده هر یك از رشته فعالیت‌های دیگر را مصرف می‌كند. ماتریس معكوس اثر كامل یك شوك خارجی در تقاضای نهائی خالص، تقاضا برای مصارف واسطه برای جایگزین كردن واردات، افزایش در مالیات‌های غیرمستقیم، تغییر در تكنولوژی تولید و تغییراتی از این قبیل را بر تمام رشته فعالیت‌ها نشان می‌دهد. با چنین ماتریسی می‌توان وابستگی متقابل تكنولوژیكی نظام تولیدی را تعیین كرده ستانده مورد نیاز برای ارضای افزایش مصرف نهائی را كه بخشی از تقاضای نهائی خالص است، مشخص كرد.

متن كامل گزارش "چارچوب ساده جدول داده ـ ستانده" در زیر سایت حساب‌های ملی قابل دسترسی است.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.