تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1399
بازدید: 1266
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
گزارش بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی كار _ زمستان 1398

گزارش بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی كار _ زمستان 1398

بازار كار، نیروی انسانی و عوامل تولید كلمات كلیدی كه در تمامی اعصار نقش موثری در ارتقا كیفی و كمی زندگی انسان‌ها داشته‌اند و موجبات ارتقاء جوامع را فراهم كرده‌اند. این عوامل به نوبه خود چالش‌هایی را برای صاحب منصبان ایجاد كرده‌اند كه اگر دولتمردان از آن به نحو مطلوب بهره گرفته‌ باشند همانا موجبات توسعه سرزمینشان را فراهم كرده‌اند و برعكس. در بین این عوامل، نیروی انسانی نقش كلیدی را دارا می‌باشد كه در صورت تربیت صحیح و علمی می‌تواند، حوزه اشتغال را بارور كند. اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هركشوری است، به‌گونه‌ای كه افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به‌عنوان یكی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود. نرخ بیکاری یكی از شاخص‌هایی است كه برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سال 1376 اطلاعات بازار کار کشور از طریق طرح "آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیكاری خانوار" حاصل می‌شد که به منظور بهبود كیفیت و انطباق بیش­تر با مفاهیم بین‌المللی به­ویژه سازمان بین‌المللی كار[1]، مورد بازنگری قرار گرفت تا به صورت طرح فعلی و با عنوان "طرح آمارگیری نیروی‌كار" به اجرا در آید. "طرح آمارگیری نیروی‌کار" اولین بار در سال 1384 آغاز شد و از آن زمان تاكنون در ماه میانی هر فصل اجرا شده است.

"طرح آمارگیری نیروی‌کار" با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار کشور و تغییرات آن اجرا می‌شود. این هدف از طریق «براورد شاخص‌های فصلی و سالانه‌ی نیروی کار در سطح کل کشور و استان‌ها»، «براورد تعداد سالانه در سطح کل کشور و استان‌ها»، «براورد تغییرات فصلی و سالانه‌ی شاخص‌های نیروی کار در سطح کل کشور » و «براورد تغییرات سالانه‌ی شاخص‌های نیروی کار در سطح استان‌ها» تأمین می‌شود.

جامعه تحت پوشش طرح آمارگیری نیروی کار مجموعه افرادی است که طبق تعریف، عضو خانوارهای معمولی ساکن یا گروهی در نقاط شهری یا روستایی کشور هستند. لذا، این طرح اعضای خانوارهای معمولی غیر ساکن و اعضای خانوارهای موسسه­ای را پوشش نمی­دهد. روش آمارگیری در این طرح به صورت خوشه‌ای دومرحله‌ای طبقه‌بندی شده است. دراین طرح، علاوه بر براورد سطوح، براورد تغییرات نیز مورد نظر است، از اینرو از روش نمونه‌گیری چرخشی استفاده می‌شود .نمونه‌گیری چرخشی باثابت نگه‌داشتن بخشی از واحدهای نمونه بین دو فصل آمارگیری و تغییر بقیه واحدها، به بهترین نحو، امكان براورد سطوح و تغییرات را فراهم می‌كند.

در گزارش پیش‌روی، به بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی كار زمستان 1398 به صورت تفصیلی‌تر پرداخته می‌شود.لازم به ذكر است، در گزارش پیش روی ابتدا به بررسی تغییرات شاخص‌ها و سپس تغییرات جمعیتی در سطح كلان پرداخته می‌شود و در انتهای گزارش، ماتریس انتقال جریانات نیروی كار در زمستان 1398 نسبت به زمستان 1397 موررد ارزیابی قرار می‌گیرد...

برای مشاهده متن کامل گزارش به فایل پیوست مراجعه کنید .

 


[1] -International Labour Organization (ILO)

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.