تاریخ انتشار: 26 مرداد 1399
بازدید: 41
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
تحلیل تورم برخی از گروه های کالایی مربوط به مواد غذایی در دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده بازه زمانی 1398-1391

تحلیل تورم برخی از گروه های کالایی مربوط به مواد غذایی در دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده بازه زمانی 1398-1391

این تحلیل توسط خانم فاطمه مالی رییس گروه شاخص های قیمت تولیدکننده، صنعت، معدن و انرژی دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران تهیه شده است.

ارزش اقتصادی هر کالا یا خدمت با قیمت آن مشخص می­شود. این متغیر در طول زمان می­تواند دچار تغییر و نوسان شود. قیمت از مهم­ترین پارامترهای اقتصادی بوده که در تحلیل­های خرد و کلان اقتصادی مورد توجه قرار می­گیرد. در اقتصاد هر کشور مجموعه­ی گسترده­ای از کالاها و خدمات تولید یا مصرف می­شود که به منظور بررسی روند کلی قیمت کالاها و خدمات باید به دنبال شیوه­ای برای خلاصه کردن سطوح قیمت کالاها و خدمات باشیم. استفاده از شاخص­های قیمت به آسانی این ابزار را در اختیار ما قرار می­دهد و با محاسبه آن­ها می­توان با وجود تنوع بالای کالاها و خدمات و کیفیت متفاوتشان، معیار مناسبی از سطح عمومی قیمت‌ها ارائه داد و وضعیت کلی قیمت‌ها را بیان کرد.

در محاسبات مربوط به شاخص قیمت، بسته به اینکه از چه نوع قیمتی ( نوع معامله) استفاده کنیم و قیمت­های مورد استفاده در محاسبه شاخص با چه وزن و ضریب اهمیتی ( منابع مورد استفاده در وزن­د­هی قیمت اقلام) در نظر گرفته شوند، می­توان شاخص­های قیمت متفاوتی را تعریف کرد. به منظور معرفی انواع متفاوت شاخص قیمت، ابتدا نگاه اجمالی به مبادلات ساده بین بخشی در یک اقتصاد باز می­اندازیم.

برای مشاهده  متن کامل این تحلیل به فایل پیوست مراجعه کنید. 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.