تاریخ انتشار: 05 بهمن 1399
بازدید: 267
دسته‌بندی: اخبار آماری

گزارش مقدماتی شاخص قیمت كالاهای وارداتی سال ١٣٩٨

تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­های ریالی در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل، ٢٩٥,٢ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧(برابر با ١٦٢.٢ درصد) حدود ١٣٣ واحد درصد افزایش داشته است.

قیمت كالاهای وارداتی یكی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی كشورها و نیز یكی از عوامل تعیین كننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. درطرح شاخص قیمت كالاهای وارداتی تاکنون از كلیه كدهای تعرفه وارداتی كشور سال ١٣٩٠ (سال پایه) استفاده شده است که پس از بررسی­های به عمل آمده، سال ١٣٩٥ به عنوان سال پایه­ی جدید آن در نظر گرفته شد و گزارش حاضر بر اساس كلیه كدهای تعرفه وارداتی كشور سال ١٣٩٥ (سال پایه جدید) ارائه می­شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرك جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح كل كشور و برای ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه ‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می­شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص­ سال ١٣٩٨ از داده­های مقدماتی گمرك جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ی داده­های قطعی سال ١٣٩٨ توسط گمرك جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مركز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

  • تورم سالانه

    تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­های ریالی در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل، ٢٩٥,٢ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧(برابر با ١٦٢.٢ درصد) حدود ١٣٣ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­های دلاری نیز در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل، ٣٠.٣ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧ (برابر با ٢٠.٤ درصد) حدود ١٠ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم در بخش ریالی مربوط به گروه « چربى ها و روغن حیوانی و ...» (١,٦ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ادوات برقى، اجزاء و...» (٤٢٩.٩ درصد) است.

  • برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.