تاریخ انتشار: 06 شهریور 1400
بازدید: 6
دسته‌بندی: اخبار آماری
گزارش مقدماتی شاخص قیمت كالاهای وارداتی - فصل بهار ١٤٠٠

گزارش مقدماتی شاخص قیمت كالاهای وارداتی - فصل بهار ١٤٠٠

تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل قبل، ٥٤,٤ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٩ (برابر با ٤٥.٤ درصد) حدود ٨.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

 قیمت كالاهای وارداتی یكی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی كشورها و نیز یكی از عوامل تعیین كننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت كالاهای وارداتی از كلیه كدهای تعرفه وارداتی كشور سال ١٣٩٥ (سال پایه) استفاده شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرك جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح كل كشور و برای ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می­شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص ­فصل بهار ١٤٠٠ از داده­ های مقدماتی گمرك جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ ی داده­ های قطعی سال ١٤٠٠ توسط گمرك جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مركز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل قبل، ٥٤,٤ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٩ (برابر با ٤٥.٤ درصد) حدود ٨.٩ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری نیز در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل قبل، ١٢.٧ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ١٣٩٩ (برابر با ١٢.٨ درصد) حدود ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه­ های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «خمیر چوب یا سایر مواد الیافى سلولزى و ...» (٤,١ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه«آلات و دستگاه‌هاى اپتیك، عكاسى، سینماتوگرافى و ...» (٧٧.٥ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ­های گرانبها یا نیمه گرانبها و ...» (٢.٢- درصد) می­ باشد.       

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٠٥,٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان ١٣٩٩ (برابر با ٥٥٨.٣ درصد) حدود ٥٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت كالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٨.٦ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال ١٣٩٩ (برابر با ٥٦.٠ درصد) حدود ٢.٦ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» (١١,٣ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌هاى اپتیك، عكاسى، سینماتوگرافى و ...» (٨٥٧.٠ درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر با ٥٣٣,٠ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ ی زمستان ١٣٩٩ (برابر با ٥٣٤.٦ درصد) حدود ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر با ٥٢.٧ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ ی زمستان ١٣٩٩ (برابر با ٤٧.٤ درصد) حدود ٥.٣ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه­ های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...»  ( ١,٤ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاه‌هاى اپتیك، عكاسى، سینماتوگرافى و...» (٧١٨.٦ درصد) است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی به فایل پیوست مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.