تاریخ انتشار: 24 شهریور 1400
بازدید: 5
دسته‌بندی: اخبار آماری
رییس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از مرکز آمار ایران: استفاده درست و به موقع از آمارها، آگاهی و بصیرت در برنامه ها را به همراه دارد

رییس سازمان برنامه و بودجه در بازدید از مرکز آمار ایران: استفاده درست و به موقع از آمارها، آگاهی و بصیرت در برنامه ها را به همراه دارد

در ابتدای این بازدید دکتر میرکاظمی با سرکار خانم فاطمه سادات موسوی، همسر شهید مرتضی کریمی که پیکر پاکش به تازگی به وطن برگشته و همچنین سرکار خانم اعظم ملاطایفه، همسر شهید ابوالفضل نیکزاد، از شهدای مدافع حرم دیدار و با اهدای لوح تقدیر از خانواده شهید والامقام کریمی تجلیل و قدردانی کرد و فرزاندان ایشان را مورد تفقد قرار داد.

دکتر مسعود میرکاظمی ، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، به همراه هیات همراه از دفاتر مختلف مرکز آمار ایران در روز دوشنبه ٢٢ شهریور بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید دکتر میرکاظمی با سرکار خانم فاطمه سادات موسوی، همسر شهید مرتضی کریمی که پیکر پاکش به تازگی به وطن برگشته و همچنین سرکار خانم اعظم ملاطایفه، همسر شهید ابوالفضل نیکزاد،  از شهدای مدافع حرم دیدار و با اهدای لوح تقدیر از خانواده شهید والامقام کریمی تجلیل و قدردانی کرد و فرزاندان ایشان را مورد تفقد قرار داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با تجلیل از خودگذشتگی و جان‌فشانی شهدای دوران  انقلاب شکوهمند اسلامی مقام و جایگاه شهدای مدافع حرم را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: شهدای گرانقدر مدافع حرم زمانی كه همه ما در كشور‌ به زندگی خود می پرداختیم، با انتخابی خداپسندانه راه دفاع از كیان اسلام و حریم اهل بیت (ع) را برگزیدند و این انتخابگری عاشقانه، مقام والا و شامخی را برای آنان رقم زده است.

وی با اشاره به ناگزیر بودن کشور در تغییر رویکرد و هدف گذاری جدید درتدوین "سیاست‌های كلان راهبردی توسعه "و شناسایی زنگ خطرها با استفاده از آمار و اطلاعات درست و بهنگام ، تصریح کرد: اگر بخواهیم در کشور رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی و اجتماعی اتفاق بیافتد، لازم است وضعیت رفاه و سطح درآمدهای خانواده ها و وضعیت اشتغال و درآمد صنایع و بنگاه های اقتصادی و موسسات تجاری و خصوصی رونق پیدا کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پایین بودن متوسط درآمد خانوارها و کاهش میزان بهره‌ وری و جذب سرمایه گذاری در کشور علی رغم تخصیص بودجه های زیاد در سنوات گذشته افزود: شاخص‌های کلان اقتصادی باید بتواند سهم هر بخش تولید و خدمات در کشاورزی، صنعت، بازرگانی و خدمات را به تفكیك حوزه های مختلف تا سطح شهرستان نشان بدهد.

دکتر میرکاظمی با بیان اینکه مرکز آمار ایران باید سهم هر استان را در رشد اقتصادی کشور محاسبه نماید افزود: آمار و اطلاعات دقیق و به هنگام در جلوگیری از بروز خطاها و ایجاد انحرافات در تدوین برنامه های خرد و کلان و تدوین سیاست گذاری های ملی، بسیار موثر و مهم است.

در ادامه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نقش آمارهای مرکز آمار ایران در انجام بررسی و مقایسه وضعیت رشد اقتصادی و توسعه یافتگی استان‌های کشور و پیش بینی وضعیت آینده کشور برای رسیدن به توسعه همه جانبه اساسی و تعیین کننده توصیف کرد.

وی ماموریت جدید مرکز آمار ایران را ارایه آمار و اطلاعات برای پروژه آمایش سرزمین در سال ١٤٠١ با کمک گرفتن از داده های دستگاه های اجرایی در سطح استان و شهرستان عنوان کرد و خاطر نشان کرد: با داده های مرکز آمار ایران و آمار و اطلاعات دستگاه های اجرایی در استان ها باید وضعیت موجود و چشم انداز آینده اقتصاد کشور بررسی و تحلیل شود تا منابع کشور متناسب با ظرفیت ها و شرایط هر استان تخصیص یابد.

وی با اشاره به پرداخت یارانه های پنهان ٦٣ میلیارد دلاری و یارانه پرداختی ارزی ٤٢٠٠ تومانی اظهار داشت: با در دست داشتن آمار و اطلاعات درست و دقیق و بهنگام باید این مشکلات در کشور هر چه زودتر حل و فصل شود.

دکتر میرکاظی با ذکر این مطلب که اطلاعات نتایج سرشماری ثبتی مبنا می تواند کشور را از گسترش فقر  نجات دهد افزود: ما اکنون شاهد کاهش سرمایه اجتماعی در کشور و افزایش آسیب ها و ناهنجاری های مختلف اجتماعی و فرهنگی در اثر افزایش خط فقر در کشور هستیم که قطعاً با استفاده درست و به موقع از آمار‌ها و  اطلاعات می‌توان مسولان کشور را برای انجام برنامه‌ریزی های کلان اقتصادی و اجتماعی آگاهی و بصیرت داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با دعوت از نمایندگان مجلس، دولت و دستگاه های‌اجرایی برای همکاری و مشارکت بیشتر در اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ بر نقش پررنگ و حیاتی شاخص ها و آمارهای مرکز آمار ایران در توسعه آینده کشور تاکید کرد.

در ادامه دکتر میرکاظمی با حضور در دفتر استاندارد و نظارت بر طرح های آماری،  دفتر شاخص قیمت، دفتر صنعت، معدن و زیربنایی و مرکز داده مرکز آمار ایران از نزدیک در جریان نحوه فعالیت های دفاتر مربوطه قرار گرفت.

در  این بازدید، که با حضور دکتر جواد حسین زاده، معاون سازمان و رییس مرکز آمار ایران و جمعی از معاونان و مدیران مرکز آمار ایران برگزار شد، دکتر حسین زاده ضمن معرفی تشکیلات و ساختار نیروی انسانی موجود در مرکز آمار ایران از کاهش چند صد میلیارد تومانی و صرفه جویی در هزینه اجرای سرشماری به شیوه ثبتی مبنا به جای شیوه سنتی یعنی تکمیل پرسشنامه و مراجعه حضوری خبر داد.

رییس مرکز آمار ایران گفت: نظام آماری کشور برای نوین سازی فعالیت های آماری خود و اجرای سرشماری به شیوه ثبتی مبنا نیازمند اتصال به ریز داده های بانک های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی می باشد.

دکتر حسین زاده در خصوص فرایند پیشرفت اجرای سرشماری افزود: هیات وزیران در سال ١٣٩٩ اجرای سرشماری به شیوه ثبتی مبنا را تصویب کرد و اکنون نیز فراکسیون حکمرانی داده در مجلس شورای اسلامی برای پیاده سازی موضوع حکمرانی داده ها در کشور که از آثار مثبت اجرای سرشماری ثبتی مبنا است تشکیل شده است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در مرکز آمار برای انجام فعالیت های تخصصی و امور آماری جدید در مقایسه با تشکیلات سازمانی سایر مراکز آماری کشورها، بر جذب نیروی انسانی متخصص با حمایت سازمان برنامه و بوجه کشور و ورود کشور به فرایند نوین سازی نظام آمارهای رسمی تاکید کرد.

رییس مرکز آمار ادامه داد: با فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارایه اطلاعات دقیق از سوی مردم به دستگاه های اجرایی برای ثبت در پایگاه های اطلاعاتی آنها و ثبت جمعیت، فعالیت،کسب و کار و املاک و مستغلات در سامانه های کشور موجب اجرای موفقیت آمیز سرشماری ثبتی مبنا می شود و به تحقق دولت الکترونیک کمک شایانی خواهد کرد.

دکتر حسین زاده در خصوص نحوه اتصال ریز داده ها در مرکز آمار ایران تصریح کرد: هدف نهایی از اجرای سرشماری ثبتی مبنا، مکان محور کردن جمعیت یعنی اتصال شماره ملی به کدپستی خانوارها است که از طریق ترکیب ریز داده ها و آمارهای ثبتی اداره ثبت احوال کشور و اداره پست، می توان گام های جدی و عملی در شناسایی ویژگی های جمعیتی کشور برداشت.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.