06 اسفند 1402
En | 
زمان انتشار: 07 آبان 1402
آخرین به‌روزرسانی: یکشنبه, 07 آبان,1402
بازدید: 1460
بررسي رابطه بین قيمت‌ توليدكننده و مصرف‌كننده و تحليل شكاف بین آنها در برخي از محصولات مهم و استراتژیک كشاورزي(1402-1390)
بررسي رابطه بین قيمت‌ توليدكننده و مصرف‌كننده و تحليل شكاف بین آنها در برخي از محصولات مهم و استراتژیک كشاورزي(1402-1390)

این مطلب توسط الهام قادری سیاه‌بیدی،کارشناس گروه کشاورزی و ساختمان دفتر شاخص قیمت‌ها و حجت اکبریان، رییس گروه کشاورزی و ساختمان دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران تهیه شده است.

مقدمه  

    تورم بالا پديده‌اي منفي و مخرب در اقتصاد است كه تبعات اقتصادي و اجتماعي زيادي به دنبال دارد. مهم‌ترين اثر مخرب تورم، اثر توزيعي آن است به‌نحوي‌كه به نفع طبقات با درآمد بالا و به ضرر افراد فقير و كم درآمد جامعه عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، فقیر را فقیرتر و ثروتمند را ثروتمندتر می­­کند. اقتصاد ايران در دهه‌های گذشته همواره با معضل تورم‌های بالا مواجه بوده­است و سياست‌هاي ضدتورمي و كنترلي دولت‌ها نیز تاکنون راهگشا نبوده و در بلندمدت موفقيت چنداني در اين زمينه حاصل نشده‌است.

اقتصاددانان علت تورم را ناشی از فشار هزینه و فشار تقاضا می­دانند. تورم ناشي از فشار تقاضا مربوط به زماني است كه تقاضاي يك كالا يا خدمت بيشتر از عرضه آن باشد که در این حالت، با افزایش قیمت­ها و کاهش تقاضا، مازاد تقاضا از بین می­رود و اقتصاد مجدداً به تعادل برمی­گردد. تورم ناشی از فشار هزینه در اقتصاد زمانی رخ می‌دهد که قیمت مواد خام و مواد اولیه و سایر هزینه‌های تأثیرگذار بر هزینه تمام شده کالاها افزایش یابد. عوامل مختلفی بر افزایش تقاضا و افزایش هزینه تمام شده کالاها و خدمات تأثیرگذار هستند. در این گزارش سعی شده است شکاف قیمت مصرف­کننده و تولیدکننده برخی اقلام مهم کشاورزی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پیشنهادات سیاستی مناسب در جهت کاهش این شکاف و کاهش سطح قیمت­های مصرف­کننده ارائه گردد.

به‌طور کلی عوامل زیادی در شکاف قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند که در زیر به مهم‌ترین عوامل اشاره می‌شود و به‌طور مختصر توضیحات لازم ارائه می‌گردد;

برای مشاهده متن کامل به فایل پیوست مراجعه کنید.

تصاویر
  • بررسي رابطه بین قيمت‌ توليدكننده و مصرف‌كننده و تحليل شكاف بین آنها در برخي از محصولات مهم و استراتژیک كشاورزي(1402-1390)
  • بررسي رابطه بین قيمت‌ توليدكننده و مصرف‌كننده و تحليل شكاف بین آنها در برخي از محصولات مهم و استراتژیک كشاورزي(1402-1390)
فایلهای پیوست